– Jeg hadde troen med en gang jeg kom inn her. Det var helt tilfeldig at jeg fikk se butikken, og gikk innom da jeg var på besøk hjemme i Fredrikstad. Der og da bestemte jeg meg for at her skulle jeg jobbe, sier daglig leder Ann-Kristin Syversen i B. Young i gågata.

Hun har styrt klesbutikken med kvinnemote nesten like lenge som den har ligget i City-kvartalet.

Mens det er gått 23 år siden daværende eier Vildar Gulliksen startet opp butikken for «voksen ungdom» i kvartalet som den gang ble eid av Gulliksen-familien, gjorde Syversen sin entre et par år senere.

Blant de 25 beste i Norge

Siden den gang har butikken ligget på samme plass gjennom gode og ikke fullt så gode tider i gågata, og blitt en av klesbutikkene som har overlevd lengst i gata – bare slått av klesbutikker som Ferner Jacobsen og Boomerang.

Og hvert eneste av de 21 årene Syversen har drevet butikken, har endt med plussresultater.

– Omsetningen øker hvert år og resultatet har alltid gått i pluss. Det er litt morsomt. Jeg var akkurat inne og sjekket i bransjebladet Tekstilforum. Vi ligger faktisk inne blant de 25 beste forretningene i Norge når det gjelder godt kjøpmannskap, sier Syversen om kåringen bransjebladet nylig hadde over de mest lønnsomme tekstilforretningene i Norge.

Det er da alle B. Young-butikkene som hører inn under selskapet Østfold Mote AS det er snakk om. I tillegg til butikken i gågata, har selskapet også butikker i Østfoldhallen, Sarpsborg, Moss, Halden og Rygge.

I butikk siden 17-årsalderen

– Hva har dere gjort for å lykkes i gågata?

– For det første, må du ha godt utvalg med klær. Vi må liksom satse litt på dem i mellomalderen og ha et litt stort spekter, ikke bare på dem som er 14–15 år. Så er helt klart også servicen viktig. At kundene blir sett når de kommer inn og får hjelp, sier Syversen.

Hun anslår at hovedgruppen av kundene er i alderen 30 år pluss.

Selv har hun jobbet i butikk siden hun var 17 år – og elsker det.

– Det er sikkert mange som tenker at en butikkjobb bare er noe som er helt greit å ha som jobb, men det er litt mer enn det, altså. Du blir mer en slags veileder. Veldig mange er usikre på hva de kan ha på seg, og vi er mer ved prøverommene enn vi er bak disken, for å si det sånn, sier Syversen.

Var tilfeldigvis innom

Hun bodde egentlig på Sørlandet, da hun tilfeldigvis kom innom B. Young-butikken i gågata på slutten av 90-tallet – og ble så bergtatt at hun endte der.

Det gikk nemlig ikke lang tid etter besøket i Fredrikstad før nettopp denne butikken søkte etter butikksjef. Moren ringte for å varsle.

– Da tok jeg bare en telefon og pratet i vei med han som da skulle overta butikken. Jeg er ganske god til å prate og tror jeg nesten fikk jobben over telefonen, ler Syversen.

I løpet av de 21 årene som har gått siden da, har det skjedd et og annet med bransjen. Det er flere faste kolleksjoner i klesbutikkene i løpet av et år. B Young har seks faste kolleksjoner i året.

– Men varer kan du få tak i hele året – hver dag, om du vil. Det er mange leverandører som jobber i sesongen og sørger for at vi kan få tak i det om det dukker opp noen trendvarer, sier Syversen.

Merker ikke mye til netthandel

Stilen vår har også endret seg opp gjennom årene. Nå kler godt voksne kvinner kler seg langt mer ungdommelig.

– Da vi var små, så du nesten ikke forskjell på mormoren din og oldemoren din – og du kunne iallfall ikke tenke deg å låne noe av moren din. Nå har det jevnet seg mer ut. Jeg og moren min er ikke så ulike i stilen, vi, sier Syversen.

Måten vi handler klær på, har også endret seg siden hun gjorde sitt inntog i B. Young. Mange klesbutikker har fått merke at mye handel skjer på nett.

– Jeg må si at vi egentlig ikke merker noe særlig til det. Jeg tror det har noe å gjøre med kundegruppen vår, og at hovedtyngden av dem gjerne vil ned hit og prøve klærne de skal kjøpe. Jeg tror kanskje de som har butikker for yngre, kanskje mellom 16 og 30 år, lider litt mer.

Selger trolig for 12–13 millioner i år

Salgstallene har også endret seg. De har gått oppover og oppover.

– Jeg er ikke helt sikkert, men jeg tror at butikken solgte for rundt 3,5 millioner kroner i året da jeg startet. Nå er det jo fire ganger så mye, sier Syversen.

I koronaåret 2020 regner hun med å omsette for rundt 12–13 millioner kroner.

Selve gata hvor butikken ligger, må også sies å ha endret seg. Opp gjennom årene har det titt og ofte vært perioder med en del tomme lokaler – med påfølgende omtale i lokalavisene.

De siste årene har det ene bygget etter det andre blitt oppgradert og fylt.

I 2017 var det City-kvartalet som fikk en oppgradering for 25–30 millioner kroner av nåværende eier Brødrene Bøckmann.

Kunder som har vært trofaste i 21 år

– De har virkelig tatt tak i det, og det har bare poppet opp. Før følte jeg at det var masse kortvarige butikkprosjekter som kom inn og gikk ut igjen noen måneder etter på. Nå er det helt topp her. Det er blant annet lagt vekt på at du kan sette deg ned flere steder og ta en kopp kaffe, sier Syversen.

Det hun har observert de siste årene, er at ungdommen er tilbake i gågata igjen. Det merker hun og de fem kollegene i B. Young.

– Jeg kan ikke si at jeg ønsker meg inn på noe senter. Det å få være i gågata; der føler jeg at vi får en helt annen kontakt med mennesker. Jeg tror det er mer gjennomtrekk ut og inn av butikkene når man driver på et senter, sier Syversen.

Og mange av kundene til klesbutikken i gågata, er av den særdeles trofaste sorten – for å si det forsiktig.

– På de 21 årene jeg har vært her, har jeg fortsatt kunder som følger meg fra den gangen. Det er hyggelig!