Planutvalget sa torsdag ja til å planlegge Åledalslinja

TRASÉEN: Åledalslinja skal gå over dette jordet – fra riksvei 110 ved Mascot til Ålekilene.

TRASÉEN: Åledalslinja skal gå over dette jordet – fra riksvei 110 ved Mascot til Ålekilene. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

«Endelig», var gjennomgangsmelodien da planutvalget sa ja til planprogrammet som starter reguleringen av Åledalslinja.

DEL

– Denne saken har pågått i mange år til stor frustrasjon for mange Onsøy-beboere. Nå er vi glade for at det begynner å skje noe i saken, sa Hans Peter Dahl (Ap) da planutvalget onsdag behandlet planprogrammet for utarbeidelse av detaljregulering med konsekvensutredning for Åledalslinja – iallfall 50 år etter at planleggingen startet.

Les også:   Debatt: Åledalslinjen vil gi mer trafikk og mer forurensing

Enstemmig

Det var et helt enstemmig utvalg som anbefaler bystyret å sette i gang prosessen med å regulere veien som i fremtiden skal avlaste Storveien gjennom Gressvik. Anita Vik (FrP) minnet om at saken nå ligger på bordet på grunn av interpellasjonen hennes parti fremmet i et bystyremøte.

– Det er på høy tid at det skjer noe her. Trafikksituasjonen i Onsøy – og spesielt Gressvik – er preget av at det er bygd flere og flere boliger og trafikken er blitt større og større. Jeg har en kollega som bor på Slevik. Hun bruker en time på å kjøre fra Slevik og hit, sa Vik, mens Slevik-beboer Tormod Schei (V) fulgte opp med enda mer glede:

– Blir buret inne

– Men det er et pussig innspill som vi gjennom avisen har lest fra fylkeskommunen; at dette vil ødelegge for handelen på Gressvik. Jeg trodde og håpet vi hadde forlatt den tankegangen om at bare et sentrumsområde får nok biler, blir handelen stor nok, sa Schei.

Han siktet til Østfold fylkeskommunes uttalelse i høringsprosessen, der fylkeskommunen stilte spørsmål om faren for at Gressvik sentrum flytter etter veien. Også fylkesmannen var kritisk til prosjektet.

Les også: Fylkesmannen kritisk til Åledalslinjen

Schei var også opptatt av at nullalternativet, altså å ikke gjøre noe som helst, skal bli grundig utredet.

– Det er viktig at man da tar med det faktum at hele den sørvestre delen av Onsøy; Viker, Vikane, Øyenkilen og bedrifter som Jackon blir buret inne av Gamle Ålevei med 30-sone og fartshumper samt Storveien med sin 40-sone og fartshumper. Det er et sterkt behov for å få gjort noe for å effektivisere trafikkavviklingen, sa han.

Én liten hake

Utvalgsleder Rune Fredriksen (Ap) minnet helt til slutt om at det per i dag er ett lite skår i gleden over å få startet prosessen:

Les også: – Må velge mellom å være en liten storby eller stor småby

– Dette er en reguleringsprosess. Spørsmålet om finansiering er jo en annen diskusjon. Men jeg tror det er bred enighet i de politiske partiene om at vi bør få regulert ferdig Åledalslinja. Jeg håper vi kommer så langt, sa han.

Saken skal sluttbehandles i bystyret.

Artikkeltags