Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Ville ha jernbanestasjon på Greåker

Hardt ut mot NHO

dårlig mottattNHO har ytret sin mening om at Fredrikstasd stasjon (tog) skal legges ned. Dette liker de reisende svært dårlig. foto: trond thorvaldsen
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

En felles jernbane- stasjon for Sarpsborg og Fredrikstad kan anlegges på Greåker, skrev NHO Østfold i et brev før jul. Svein Roald Hansen (Ap) reagerer skarpt på forslaget.

- Brevet til fylkesordfører Ole Haabeth var skrevet på et tidligere stadium i prosessen. Nå står vi fullt og helt bak jernbaneinitiativet som innebærer at dobbeltsporet skal gå gjennom byene, sier regiondirektør Espen Nøklebye Evensen i NHO Østfold til FB. Han viser til at det er holdt et oppklaringsmøte med fylkesordføreren, og at det ikke lenger er noen tvil om hva NHO mener.

Stortingsrepresentant Svein Roald Hansen er slett ikke beroliget. Torsdag i forrige uke hadde NHO Østfold et møte med Østfold-benken på Stortinget, og forslaget om å bygge jernbanelinje langs E6 og felles stasjon for Nedre Glomma på Greåker ble trukket frem igjen.

Innom Rygge og Kalnes

I brevet, som er undertegnet av NHO Østfolds styreleder Erik Sandersen, blir det pekt på det økte trafikkgrunnlaget ved Moss Lufthavn Rygge, nytt sykehus på Kalnes og Science Center på Grålum. Tanken er å legge dobbeltsporet langs E6, over Glomma ved Greåker, og på jordene sør for Årum frem til Skjeberg stasjon.
– Vi tror ikke det er riktig å legge nytt dobbeltspor gjennom Sarpsborg fra Fredrikstad langs Glomma, idet dette vil rasere et betydelig antall boliger og bedrifter, skriver styreleder Erik Sandersen.

LES OGSÅ: Ueland ber hele fylket stille opp for jernbanen

LES OGSÅ: Mener togkaos presser kundene ut på veiene

– Må ligge i byene

Svein Roald Hansen mener Fredrikstad Industriforening må reagere skarpt på innholdet i brevet fra NHO Østfold.
– Ved å bygge felles stasjon på Greåker vil NHO Østfold sette et kryss over Fredrikstad. Togpassasjerene fra Fredrikstad stasjon måtte flyttes over på buss. Forslaget er hårreisende. Jernbanestasjonene skal ligge i bysentrene.

Hansen merker seg at regiondirektør Espen Nøklebye Evensen nedtoner innholdet i brevet. Hansen anbefaler NHO Østfold å ta en runde med seg selv.
– NHO må komme på linje med Jernbaneforum Øst i prosessen for nytt dobbeltspor, understreker stortingsrepresentant Hansen.
Regiondirektør Evensen sier at NHO støtter Jernbaneforum Øst og deler synspunktet om at Østfold må stå sammen.
– Vi forholder oss til at et politisk flertall vil ha dobbeltspor gjennom byene. Brevet var ment som innspill til en debatt og må tolkes i lys av sin tid, sier Evensen.
– Men synspunktene i brevet ble også lagt frem torsdag, i møtet med Østfold-benken?
– Det er ingen konflikt mellom oss og initiativet for dobbeltspor gjennom Østfold, sier regiondirektør Evensen.

Styreleder avventende

Styreleder Lars Opsahl i Fredrikstad Industriforening ønsker foreløpig ikke å kommentere innholdet i brevet fra NHO Østfold.
– Det er ikke behandlet i styret. Fredrikstad Industriforening er opptatt av å få fortgang i utbygging av dobbeltsporet gjennom Fredrikstad sentrum, sier Opsahl til FB.

LES OGSÅ:  - Sett spaden i jorda i dag

LES OGSÅ: - Fortsatt kaos her

 

Publisert tirsdag 09. februar 2010 kl. 22:28.
Sist oppdatert onsdag 10. februar 2010 kl. 08:48.

Annonse

Kommentarer (53)

Rett linje
Selvfølgelig bør det bygges en felles stasjon for Fredrikstad og Sarpsborg på Greåker. Hvis lyntog tankene skal kunne realiseres, kan ikke jernbanen gå innom begge disse byene. Det vil tåget bruke alt for lang tid på. Stå på videre NHO, dere får snart med dere flere.

Varsle upassende kommentar

Rett linje 2
Jeg er enig i at vi bør tenkte nytt. Pendler hver dag til Oslo og ser at toget bruker mye tid gjennom både Moss, Fredrikstad og Sarpsborg. Tror også at et dobbeltspor som tar mer plass vil forringe bysentra. Henger meg på de som mener at en linje langs E6 vil være et godt alternativ. Kan heller ikke se at togene kan gå noe fortere selv om det bli et spor ekstra langs dagens linje. Bygg ut busstilbudet samtidig.

Varsle upassende kommentar

Morten
ta en itt på kartet, så ser du hvor svingete E6 er. Blir ikke høyhastighet i den traseen ihvertfall.

Varsle upassende kommentar

Kun politikere som ikke skjønner at rett linje er best
Alle snakker om raskere tog, bedret regularitet osv, men da må fornuften beseire lokalpatriotismen. Om stasjonen er på Rolvsøy eller Greåker, ett fett for meg bare jeg kommer raskere til og fra jobb

Varsle upassende kommentar

Det er vel ikke hårreisende?
Mannen har jo rett. Det blir ingen lynhastighet når toget må gjennom Moss, Sarpsborg og Fredrikstad. Det sier seg selv. Ikke skjønner jeg egentlig hvordan toget kan kjøre som et lyn gjennom alle svingene heller. Dette er Norge med alle fjell og daler- og svinger.

Varsle upassende kommentar

Lokaltog på det gamle sporet
Det gamle sporet egner seg bra for lokaltog mellom Moss og Fredrikstad så slipper vi bussene der. Med et litt raskere tog med stasjon på Greåker eller Rolvsøy på veien mot Halden slipper vi også at pendlerne kjører bil fra Sarpsborg til Råde for å spare tid.

Varsle upassende kommentar

En rett linje fra Rygge, med felles stasjon på Rolvsøy
Hvor mange bor i gå / sykkel avstand i forhold til stasjonene i Fr.stad / S.borg idag. Ikke mange nok, det ser man på parkeringsplassene tilknyttet de stasjonene. En ny felles stasjon på Rolvsøy, med ny vei bru / tunnel. Gjør det mulig med enda fler busser som kan bringe brukere til den nye stasjonen. Eventuelt vurdere å bruke den gamle banen med tilbringer tog til den nye stasjonen. Tenk litt fremover i forhold til hurtigtog. En felles stasjon på Rolvsøy, vil gjøre Råde st. unødvendig, utvid Rygge, og tunnel under Moss. En ny felles stasjon på Rolvsøy, med bru / tunnel til Torp vil også gjøre det mulig med bane til Øra som har vært ønsket i mange år.

Varsle upassende kommentar

Lokal bane
Selv om nytt dobbeltspor ikke går gjennom fr.stad og sarp kan vell den eksisterenede jerbanene brukes til f.eks en lokal bane som kan stoppe flere steder under veis. Den går jo forbi både trovbyen, østfoldhallen og borg storsenter. Firmaet jeg jobber i har sitt danske hovedkontor utenfor København. Kollektiv transport ditt enkelt, 3 stasjoner med toget, så over på en lokal bane som tar deg videre. Mener å huske at det ligger et universitet langs den lokale banen også, ikke bare næringsbygg og at den er privat finasiert og bygget.

Varsle upassende kommentar

Hvor bor folk?
Nå må dere våkne! Det er ingen som pendler på jobb fra Gøteborg/København til Oslo. Pendlingen skjer fra Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Råde, Rygge og Moss hvor det er desidert flest pendlere fra Moss og dernest Fredrikstad. Legg jernbanen utenom disse stedene stedene så er det nok snart bare noen entusiaster som kjører museumsjernbane på Østfoldbanen. Kanskje vi skal stoppe jernbanen i Sarpsborg og heller bygge en ringlinje med dobbelspor via indre Østfold, legge ned dagens Råde og Rygge og ny stasjon ved Moss Lufthavn Rygge (felles Råde/Rygge) og flytte stasjonen i Moss til sydsiden av Mosseporten. Jeg bare synser og foreslår.

Varsle upassende kommentar

Rett den helt ut.
Legg jernbanen i rett linje fra Oslo til Halden. Stasjoner på Elvestad, Meieribyen og Ise. Bare tull å ha stasjoner der folk bor ;)

Varsle upassende kommentar

bort med jernbanesporet gjennom de to byene
Vær så snill og tenk nytt. Det gamle sporet sperrer for lokale utbedringer i Sarpsborg og Fredrikstad. Det må bort og erstattes med rett linje fra Rygge til Halden. Men det er jo ikke overraskende å høre at trefikken skal inn til sentrum av Fredrikstad, det ser ut til å være målet med all planleging. Ikke rart infrastrukturen er på steinaldernivå i denne byen.

Varsle upassende kommentar

Sunn fornuft
Her har NHO rett. Vi kan ikke få både i pose og sekk, er jeg redd. Bykjernene er nedlesset i trafikk som det er, om ikke en skal dimensjonere for tospors høyhastighetstog gjennom disse småbyene. Det gagner hverken hurtig persontrafikk videre ut i Europa eller pendlere.Målet er å flytte store deler av langtransporten over på skinner, hvordan i all verden ser Hansen for seg dette gjennom Fredrikstad sentrum og over Sarpebrua? Eksisterende jernbaner kan vel frakte folk til og fra felles stasjon?

Varsle upassende kommentar

Som pendler syns jeg dette er helt håpløst
Som pendler rister jeg på hodet av dette. Vi bruker nok tid på reising om vi ikke skal bruke ekstra 30 min med bil/buss hver dag (for å komme til greåker/rolvsøy). Dere som syns dette er såååå positivt kan jo ikke være pendlere, men tar toget den ene gangen i året dere er i Oslo Nytt dobbelspor og lyntog er to forskjellige diskusjoner. Her er det vel snakk om det nye dobbelsporet og ikke lyntoget?

Varsle upassende kommentar

Oslo S
ligger langt unna di fleste beboerne i Oslo, men er plassert fornuftig i forhold til det totale passasjertrykket. En stasjon delt mellom Sarpsborg og Fredrikstad vil totalt gi korte og greie avstander til stasjonen sett utfra bosetning, og inspart reisetid med rettere spor.

Varsle upassende kommentar

Korteste vei
En rett linje fra Missingmyr til Omberg, bro over Glomma til Torp og frem til et et møte med dagens tresé mellom Srpsborg og Skjeberg stasjon vil være fornuftig fordi: 1. Strekningen blir ca halvparten av dagens linje og kostnadene reduseres tilsvarende 2. Rolvsøy ligger sentralt i regionen.Dette gir mulighet for å bygge ut et moderne kommunika- sjonssenter. 3. Man slipper å innløse og rive hus langs linjen 4. Utredningene som er gjort har bundet mandat da forutsetningen er at toget skal gå gjennom byene 5. Forslaget om stasjon på Greåker er bare en mellom- landing. Målet er kanskje en stasjon på Grålum.

Varsle upassende kommentar

Oslo S II
Oslo S ligger svært sentralt i Oslo. Hvis den hadde ligget 5km utenfor byen, slik at man måtte bruke bil eller buss det siste stykket inn, så hadde den vært temmelig ubrukelig.

Varsle upassende kommentar

Rett linje er løsningen
Rett linje er løsningen. Enten det er stasjon på Greåker eller Rolvsøy. Men det er vel ikke første gang herr Hansen har solgt ut ØStfold sine interesser? Jernbanen mellom Sarpsborg og Fredrikstad burde brukes til lokaltog som også går videre på Østre-linje til Indre Østfold. Slik at Nedre Glomma blir motoren i Østfold. Argumentet om at man må ha stasjon i sentrum er ikke gyldig i denne diskusjonen fordi man vil beholde Fredrikstad stasjon og sannsynligvis få enda flere stasjoner i sentrum (f.eks ved Torvbyen) på lokallinja.

Varsle upassende kommentar

Lokallinja
er et fantasiprosjekt. Fredrikstad go Sarpsborg er altfor små byer til at det er grunnlag for lokale jernbaneruter. Pædda ble lagt ned da bilrasjoneringen tok slutt på 60-tallet.

Varsle upassende kommentar

useriøst
...åsså legger vi stortinget i Mo i Rana sånn at det ligger midt mellom Nordkapp og Lindesnes. Noen ganger lurer jeg på om folk har i det hele tatt kontakt med virkeligheten.

Varsle upassende kommentar

Ja takk, begge deler ...
Få på plass en høyhastighetslinje med stasjon på Greåker, MEN - behold den gamle traseen også slik at matetog med evt. flere stopp på den strekningen enn nå, primært i rushtiden kan korrespondere med hovedtog til/fra Oslo. I Danmark kjøres det doble motorvognsett utfra København som deles og kjører forskjellige linjer "udi provinsen". Om ett slikt sett kunne plukke opp passasjerer på "gamlelinja" og kople seg til hovedtoget videre innover blir det "Ja takk, begge deler ..."

Varsle upassende kommentar

Kan ikke få i pose og sekk ...
kostnadene er nok det som kniper i alle tilfeller. Å legge en felles stasjon på Greåker ville bare overbelaste veinettet i ett område som allerede er kjent for å ha problemer med traffikavviklingen fra før. Klokken halv åtte på morgenen og ca halv fire fire tiden er det ofte køkøring fra sørsiden av dikeveien til Hannestad, dette opplever jeg daglig da jeg bor i Sarpsborg pr dags dato. Men for de som må kjøre fra Fredrikstad til Greåker ville bruke mer tid og penger på transport til jernbanestajon. Samt at det ikke er mye bra tomtepriser der for bygging av jernbanestasjon. Dyrt, trangt og unødvendig. Utvid kollektivtilbudet fra utkantstrøk til jernbanestasjon evt knytte buss og jernbane sammen i rutetider slik at man kan ha en normal balanse med avganger og korrespondanse. I andre land har busser kontakt med sentralen på enten radio eller via stasjonsmarkeringer slik at om det oppstår en forsinkelse kan som påvirker reisende kan neste ledd holdes igjen noe for å rekke overganger. En slik løsning koster MYE mindre å; kjøpe inn, drifte samt raskere på plass enn jernbanestajonsbygging... Tenk fram og tilbake for å tenke fram igjen.. bare tull....

Varsle upassende kommentar

Og skal det gå
hyppige "lokaltog" fra S.borg og Fr.stad til ny stasjon på Rolvsøy/Greåker så må det bygges ut dobbeltspor på lokaltogstrekningen også.

Varsle upassende kommentar

Bil til tog
Reiser ikke de fleste til stasjonene i Sarpsborg og Fredrikstad med bil? Begge stasjonene ligger et stykke unna buss-sentralene, så det at disse jernbanestasjonene ligger så sentralt er en foreldet oppfatning. Det må jo være en fordel, for spesielt Fredrikstad, å slippe mye av den ekstra biltrafikken til og fra toget i byene. Den nye traseen bør først og fremst prioritere trafikken mellom Oslo og Østfold. Den interne trafikken mellom byene vil i all hovedsak foregå i privatbiler, hvis man da ikke investerer noe sinnsykt i små enheter som går hele tiden overalt. Så med en ny bilbro mellom ca Torp og Hauge, ny trase utenom Sarpsborg og Fredrikstad og ny stasjon på Rolvsøy med gode parkeringsmuligheter, vil alle mellom Moss og Halden komme seg mye raskere til og fra Oslo. Snakket om lyntoget er bare en politisk trenering av regjeringa for å slippe større investeringer i tog og linje i dette området de neste 15 år.

Varsle upassende kommentar

Eneste i verden?
Er dette det eneste sted på kloden hvor jernbanestasjonen skallegges utenfor sentrum? Herrejesus!

Varsle upassende kommentar

Et mål med ny jernbane
Et mål med ny jernbane er å få mer av godstrafikken over på skinner. Da passer det bedre med en stasjon utenfor byen. Og dere som sier at lokaltog ikke går i Nedre Glomma. Det passer ekstra bra i Nedre Glomma, fordi alle bor langs jernbanen/Glomma. Se på suksessen til Glomma-ringen, og når det er plass til lokaltog fra Notodden til Porsgrunn, da er det jammen plass til lokaltog fra Askim til Fredrikstad også. Forøvrig trenger man dobbeltspor hele veien mellom byene for at det skal være lokaltog. Allerede i dag er flere partier dobbeltspor. For noen som bor på Lisleby så vet jeg hvor mye godstrafikk som går på jernbanen sammen med passasjertog i dag, uten at det er noe problem. I dag bruker man over en time til Oslo i dag. Hvis man bruker 30 minutter til Greåker/Rolvsøy, og 10 minutter til Fredrikstad stasjon, så har man allerede en besparelse.

Varsle upassende kommentar

Lyntog?
Er det snakk om lyntoget her så kan ikke stasjonen legges i byene. Dette pga svingradius-begrensinger, fartsbegrensingene urbant strøk legger på toget og at toget bare kan stoppe på et par håndfulle steder mellom Oslo og Gøteborg (opp og nedaksellerasjon tar tid).

Varsle upassende kommentar

Denne stasjonen
Til dere som er opptatt av trafikksituasjonen, så vil jeg si at det er det minste av alle problemer. i 2022 så er det firefelts vei mellom Sarpsborg og Fredrikstad og mellom Greåker og Grålum. Siden man må bygge jernbanebro over Glomma, så kan man også bygge en vei over her. Slik at dette blir det området i Østfold som kan spise unna mest trafikk.

Varsle upassende kommentar

Målsetning for jernbanen
Det er viktig å tenke målsetning. Høyhastighet: Oslo-Gøteborg under 3 timer er mulig med dobbeltspor i dagens trase. Oslo-København under 3 timer kan ikke benytte noe av dagens trase (unntak nye Oslo-Ski). Det er ikke et poeng å bygge noe midt i mellomda København på 4:30t ikke konkurerer ut flyet og vil være veldig dyr i forhold til nytten. For pendlere fra Sarpsborg og Fredrikstad er avstanden til stasjonen minst like viktig som en reisetidsgevinst. Kortest gjennomsnittlig avstand fås ved å legge stasjoner i sentrum. Skal noen reise TIL disse byene er en stasjon i sentrum helt avgjørende. Til dere som vil ha en stasjon utenfor byen: Da er det vel greit at toget stopper på Kolbotn da, også kan man ta bussen de siste kilometrene inn til Oslo?

Varsle upassende kommentar

Det handler
Det handler om å putte togstasjonen i det befolkningsmessige midtpunktet. Aksepter først at toget ikke kan stoppe både i Sarpsborg og Fredrikstad. Så fort det premisset er akseptert, så er en stasjon mellom byene (men midt i det urbane området "Nedre Glomma") det eneste riktige.

Varsle upassende kommentar

Jernbanestassjon midt mellom Sarp og Fr.stad er Genialt!!!
Det er jo helt perfekt , dersom man legger en superstor parkeringsplass (avgiftsfri som ved kjøpesenterne) og i tillegg har en matning av GLOMMAringen. Da er det ingen som har problem med å komme til jernbanen (i motsetning tli nå , der folk fra Sarp/Fr.stad parkerer på Råde Jernbanestasjon). I Tillegg vil toget gå RASKEREE og kunne korrespondere med RYGGE FLYPLASS. Hva er det man venter på ..? Joda , det finnes hus der som må rives, men det vil det nok være uansett hvor traseen legges. Sett i gang og bygg med engang!!! Det er MILJØVENLIG og RASKT og får FLERE TIL Å TA TOGET!! :-)

Varsle upassende kommentar

Juks
Politikere og andre som sier at trasévalget er utredet av eksperter og bestemt for lenge siden jukser. Når eksperter får beskjed om at de skal utrede bygging av linjen "gjennom byene" da stiller jo ekspertene med bundet mandat.Da kan de jo i prinsippet bare bestemme på hvilken side man skal legge sporet. Det trenger man ikke eksperter til. Slik jukser politikere for å få det som de vil.

Varsle upassende kommentar

Tenk nytt
Greåker (billigere enn Rolvsøy) er en god idé, men sett da opp et lokaltog på den gamle trasséen mellom Fredrikstad og Sarpsborg som korresponderer med høyhastighetstoget der. Skinnene mellom Fredrikstad og Råde fjernes til fordel for en skikkelig vei dit helt fra St.Croix-krysset.

Varsle upassende kommentar

Vær så snill
spar oss for dette fantasifosteret "lokaltog Sarpsborg-Fredrikstad". Det er det ikke befolkningsgrunnlag for. Og overganger mellom lokaltog og intercitytog tar så mye tid at hele vitsen med rett linje Halden-Råde forsvinner. Det eneste fornuftige er dobbeltspor med 200km/t i dagens trase med stasjoner SENTRALT i byene!

Varsle upassende kommentar

Lokaltog
mellom østfoldbyene hadde vært knall! God idè:)

Varsle upassende kommentar

Det ene utelukker ikke det andre...
Det er vel ingen grunn til at det ikke skal bli noe av tog mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Dersom trafikkgrunnlaget er så bra som mange her inne hevder, så sier det seg selv at det blir realisert. Å legge en sløyfe inn gjennom Fredrikstad og Sarp slik det er i dag er noe forbanna tull, det skjønner alle oppegående mennesker. Rett linje = høy fart. Svingete = lav fart. Så enkelt er det faktisk, med mindre vi skal ha støytiltak på samtlige hus langs Glomma, og kjøpe spesialbygde togsett som kan krenge mer i svingene....

Varsle upassende kommentar

Politikere i total utakt med folket
Hvordan kan SAMTLIGE politikere være så totalt avvisende til nye, rette, E6-nære traseer når så utrolig mange i folket vil unngå massiv husriving og milliardinvesteringer i dagens sikk-sakk-linje? Det er mange steder toget går utenom sentrum. I Sverige stopper toget fra Göteborg til Oslo på lille Öxnered, som ligger mellom byene Vänersborg og Uddevalla med gode parkeringsmuligheter. Men selvfølgelig skal vi ha tog i sentrum også! Lokaltog med stopp både ved Gressvik, Østfoldhallen, Amfi Borg og i Sarpsborg. Framtida blir garantert: - Ekspresstog med 1 stopp i Nedre Glomma midt mellom byene og 40 minutter til Oslo - Lokaltog med 5-6 stopp i Nedre Glomma og 1 time fra Oslo til Fredrikstad sentrum Korrespondering slik at de som tar ekspresstog kan gå rett over perrongen på lokaltoget. Lokaltoget kan kjøre videre til Indre Østfold etter Sarpsborg.

Varsle upassende kommentar

Lokaltog...
At en effektiv jernbane mellom Oslo/Gøteborg/København skal gå nedom Fredrikstad og oppom Sarpsborg er ganske teit egentlig... En felles stasjon er en god ide, og så kan dagens trasé brukes til lokaltog som går frem og tilbake mellom Fredrikstad og sarp. Dette kan stoppe på Ørebekk, Fredrik II, dagens stasjon, Lisleby, Ø-hallen, Den nye jernbanestasjonen på Greåker, Yven/Borg Storsenter osv. Da kunne vi fått litt trafikk vekk fra Rolvsøyveien også...

Varsle upassende kommentar

Både og
Dette er typisk for hvordan man debatterer i Norge. Her foreligger to separate behov, pendlernes behov for kortest total reisetid, fortrinnsvis uten bruk av bil, og de langveis reisendes behov for hurtig og effektiv transport. I steden for å anerkjenne at forskjellige behov krever forskjellige løsninger, så prøver man å nedgradere andre behov enn de egne, og få gjennomslag for det som passer en selv best.

Varsle upassende kommentar

Stasjon i sentrum
Hvorfor er alle så ivri på lyntog til Gøteborg. Det er jo nesten ingen som reiser dit. Det er bare tre tog om dagen dit, mot ca 20 til Østfold ellers. Folk flest skal til Fredrikstad og Sarp. Det er til disse byene reisetidsreduksjonen må ha som første pri. Stasjoner utenfor sentrum gir økt reisetid til og fra Oslo for flertallet. I Skien har de stasjon utenfor sentrum. Der vil folk ha stasjonen tilbake sentralt.

Varsle upassende kommentar

Med lokaltog
Med lokaltoglinje til Fredrikstad, så vil også pendlerne som bor i sentrum også få en bedre løsning. Fordi reisetiden vil bli kortere. En trasè langs E6 vil ta 30 minutter, toget bruker i dag 6 minutter fra Greåker til Fredrikstad. Selvfølgelig blir det et par stopp på veien. Men det vil neppe ta mer enn 15min, og da er total reisetid fra Fredrikstad til Oslo ca 45min. 25 minutter bedre enn i dag. Lokaltoget bør stoppe: Rakkestad - Skjeberg -Sarpsborg stasjon - Alvim - Greåker - Østfoldhallene - Lisleby - Fredrikstad - Værste - Gressvik.

Varsle upassende kommentar

Med lokaltog
må man regne minimum 3 minutter pr stopp inkl nedbremsing, selve stoppen og akselerasjonen. Dvs Gressvik 3 min + Værste 3 min + Fredrikstad 3 min + Lisleby 3 min + Østfoldhallene 3 min + Greåker 3 min + selve kjøretiden 10 min = 28 minutter.

Varsle upassende kommentar

Hvorfor ikke utrede før dere bestemmer dere, politikere?
Jeg synes politikerne bør bestille en skikkelig utredning før de bestemmer seg for løsning. Ellers blir det bare skyttegravsdebatt. Dobbeltspor/høyhastighetsbane omtrent der dagens spor går, vil rasere hus i 16 kilometers lengde. Det vil koste myyye! Kanskje kunne det være like greit å bygge et nytt spor fra Råde til en ny felles stasjon, og bruke dagens spor som bybane med små automaterte vogner som plukker opp folk på små stasjoner langs linja og korresponderer med hurtigtoget. Ideen ble lanser for mange år siden, vil gi oss et mye bedre og miljøvennlig transportsystem, men er aldri utredet fordi sentrale politikere har bestemt seg på forhånd.

Varsle upassende kommentar

En annen tanke.
Legg toglinjen til Rolvsøy. Da kan det lages en 4-felt til Råde i samme traseen som toglinjen går i dag. Og en bedre Lislebyvei fra Fredrikstad opp til Råbekken. De som kjører på Lislebyveine hver dag vet hvor bred denne veien er.

Varsle upassende kommentar

Det vil aldri skje.
Handelstanden og lokalpolitikere i Fredrikstad protesterer vilt hver gang man snakker om å legge noen form for samferdsel utenom sentrum.Derfor kommer denne byen til å slite med trafikk som står i stampe til evig tid..Fredrikstad er en blindtarm i dette fylket,men det er det vanskelig å se når man har øya fulle med navlelo. Det nytter ikke å dra utenlands for å se på lyntog,når man fortsatt skal bruke en hundre år gammel trase som bukter seg gjennom landskapet. Men det årnær seg nok.

Varsle upassende kommentar

Ny trasè
Ny trasè må gå langs Visterflo fra Nordre Sarpsborg. Hvis ikke vil ny jernbane og vei skjære rett igjennom Fredrikstadmarka. Derfor bør en ny stasjon enten ligge ved Rolvsøy Kirke eller ved Industriområdet på Greåker.

Varsle upassende kommentar

Navlebeskuende markeringspolitikk
Jammen på tide at det er noen som tør å si i fra. Selvfølgelig bør det være korteste vei til både Oslo og utlandet som gjelder. Hadde det vært noe "Baller" i Jernbaneverket og NSB, så hadde de gitt Østfold og Fredrikstad og Sarpsborg et klart ultimatum! EN STASJON MELLOM BYENE, ELLER INGEN!! Bare så synd at det inngrodde politiske tankegodset i Nedre Glomma (Fredrikstad og i noe mindre grad i Sarpsborg)fortsatt finnes.. Hadde vært en sann fryd om det hadde vært mulig å innføre åremål i politikken da hadde vi blitt kvitt en masse vrakgods... Selv er jeg tidligere politiker som Ikke har noen forhåpning om at det blir bedre i Fredrikstad på denne siden av 2050. Så korrupt som deler av det kommunale styresettet er i Fredrikstad skal du lete lenge etter.. Og verst er det at de rett og slett ikke skjønner at det de gjør er korrupsjon..

Varsle upassende kommentar

Til Trond :
Er helt enig med deg om lokaltog mellom byene, men du bommer litt på geografien her.. Tog fra Rakkestad til skjerberg er umulig, toget måtte gått direkte fra Rakkestad til sarpsborg over østre linje.. Toget bør da stoppes der du sier, og fortsette til råde, rygge og stoppe i moss for å snu der.. Så til det nye dobbeltsporet.. Halden- greåker- rygge - moss- Ski - Oslo S.. Planene om å bygge nytt dobbelt spor fra Ski til Oslo S er jo allerede igang.. Hadde vi bygd en ny linje som dette kunne vi latt den gamle østfoldbanen ligget, og brukt til lokaltog kjøring mellom Rakkestad og Moss.. Herlig spør du meg.. En mega stor stasjon på greåker som Regiontoget og lokaltoget stopper på..

Varsle upassende kommentar

Jeg var litt uklar der.
Desverre jeg var litt uklar der. Med Skjeberg så mente jeg selvfølgelig gamle Skjeberg kommune og ikke tettstedet Skjeberg. Stasjonen måtte da selvfølgelig ligge på det som heter Borgenhaugen. På dagens linje som du påpeker. Ellers tror jeg også på muligheten til å ha tre linjer. En Vestre, en østre og en sentral linje. Hvor de to første er regionale, og den tredje er internasjonal. Regionaltoget på Vestre-linje stopper i Fredrikstad sentrum. Østre-linje har endastasjon i Rakkestad. Mellom Fredrikstad og Rakkestad går det et lokaltog som stopper på en stasjon på Alvim som er kun en av to stopper for den sentrale linjen i Østfold (sammen med Rygge).

Varsle upassende kommentar

Og..
og sentral linje må såklart også tjene Halden.. Det viktigste er å bli enig om noe som hele regionen kan stå bak. Det er kun da vi kan påvirke sentrale styringsmakter. Vi må kvitte oss med småkongementaliteten.

Varsle upassende kommentar

Fremtidsrettet
Det er lenge side jeg engasjerte meg i politikken, men dog følger jeg med. Selvfølgelig må det bli en felles jernbanestasjon for Fredrikstad og Sarpsborg. Rolvsøy har vært lansert, Greåker likeså. Jeg er glad for at jeg i sin tid tipset Svein Ronald Hansen og de øvrige topp politikerne i Fredrikstad om at FMV-området var en het potet for Kværner og at tiden var inne for kommune og næringsliv i Fredrikstad til å kjøpe området hjem igjen for byutvikling. Jeg er stolt over tipset jeg ga når jeg ser utviklingen på FMV. Nå er det på tide inn for å løfte blikket videre. De fleste av de som har gitt sine kommentarer her gjør nettopp det med å hede at en felles-stasjon er best. Men våre politikere med Svein Ronald i spissen holder fremdeles på med sin nabokrangel og vil ha nytt dobbeltspor til Fredrikstad. Det samme gjelder vel i Særp. Ingen har foreslått plassering av jernbanestasjonen på østsiden av Glomma et eller annet sted alt etter hvor det er økonomisk/ teknisk riktig å plassere en bro/tunnel for tog og bil. Det er på østsiden av Glomma det er arealer for en fremtidig utvikling av de sammenslåtte kommunene, byen Borg. Her vil stasjonen få nær tilknytning til E6 og et sidespor til Borg havn på Øra i kommunedelen Fredrikstad er naturlig.

Varsle upassende kommentar

Oslo S
Så flytter vi Oslo S til Hakadal i samme slengen!!!

Varsle upassende kommentar

Råbra
jeg stemmer på følgende Alt.1: Felles jernbanestasjon enten på Rolvsøy eller Greåker. Samtidig så slår vi sammen byene Fredrikstad og Særp til en by. Alt.2 : Vi flytter arbeidsplassene fra Oslo til Særp og Fredrikstad, og driter i å bygge ut jernbanen. Beholder byene som to adskildte byer.

Varsle upassende kommentar

Til Tore på sporet!
BYENE vil aldri bli slått sammen, men KOMMUNENE Sarpsborg og Fredrikstad bør slås sammen med nytt navn, Nedre Glomma! Byene vil alltid forbli med de samme navnene! Stasjonen bør absolutt ligge et sted mellom byene med gode parkeringsmuligheter og tilbringertjenester. Jernbanelinjene bør med fordel fjernes i begge byene fremfor å bygge dobbeltspor. Bykjernene sliter nok med for stor trafikk som det er idag og sentum trenger avlastning! Og en jerbane- og veibro over Glommai Greåker/Valle-område vil bli redningen for rushtrafikken i begge byene!

Varsle upassende kommentar

Kommentering tilgjengelig mellom kl. 07:00 og kl. 23:59

Snarveier

Hendelseskart Hendelseskart

Se hvor ulykkene skjer.

Skattelister Skattesøk

Søk i skattelistene.

Bildeserier Bildeserier

Se våre bildeserier.

Quiz Quiz

Test dine kunnskaper i våre lokale quizer!

Dette går du med i høst

Slakter Kurans forslag: Helt høl i hue

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

mittfb - lesernes egne nyheter

2 hannkatter gis bort.2 hannkatter gis bort.

2søte katte brødre,gis bort.

Torunn Hansen

11

Vil du være med på laget vårt?Vil du være med på laget vårt?

Håndball Gresvik IF Jenter 2000

Stineg

1

St.Croix på Villmarks-impulsSt.Croix på Villmarks-impuls

Onsdag 1.september inviterte vi alle klubbens medlemmer på ”Villmarks-impuls” i Torsnes.

St.Croix Innebandyklubb

11

Nyheter på tv/radio

SVT HD: 06:07 Regionalt
SVT 1: 06:07 Regionalt
P2: 06:30 Nyhetsmorgen i P2 og Alltid Nyheter
NRK Alltid nyheter: 06:30 Dagsnytt
P1: 06:30 Dagsnytt

» Gå til TV Guiden

HURRAHURRA

Hipp hurra for verdens beste mamma som fyller år i dag. Jeg vil ønske deg...

geckoline

Jasmin 4 ÅrJasmin 4 År

Jasmin Holmboe fylte 4 år 30.08. Håper du får en fin bursdagsfeiring Lørdag! Hilsen Mamma,...

voodoo

4 år4 år

Hipp hurra for jenta vår Aurora Riis Hansen som fyller år i dag stor bursdags...

run-h6@online.no

1år1år

fyller vår herlige lillebror Ola-Amandus Tvete-Strømnes. Du er en krabat full av iver og fart, nysgjerrig...

itvete

Annonse