Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Vil stoppe tiggerne i Fredrikstad

Tigger

Tigger En politipatrulje passerer en utenlandsk kvinne som sitter og tigger i gågata i Fredrikstad. (arkivfoto: Trond Thorvaldsen)
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Justisminister Knut Storberget (Ap) vil fjerne utenlandske tiggere fra byene rundt om i landet. Om nødvendig vil han gjeninnføre et generelt forbud.

Menneskerettighetsekspert Hanne Sophie Greve foreslo i Aftenposten torsdag å forby tilreisende å tigge i Norge. Hun mener regjeringen innbyr til menneskehandel når den ikke gjør noe med tiggingen.

 Storberget understreker overfor Aftenposten at han arbeider med saken.

– Greve har helt rett. Dette har antatt helt andre dimensjoner og en helt annen karakter enn da vi fjernet forbudet mot tigging. Det har rett og slett gått for langt, sier Storberget.

– Menneskehandel er ikke enkelt å avdekke. Men det kan være mulig å vise bort tiggere og stanse aktiviteten. Men da trengs det lovhjemler, sier han.

Lovendring på trappene

Justisdepartementet ser derfor på hvilke muligheter som ligger i lovverket.

– Trenger politiet lovendringer må vi sørge for det, sier justisministeren, som ikke vil utelukke at det generelle tiggeforbudet gjeninnføres.

– Jeg vil ikke lukke døren for noe. Men målet er ikke å straffe den enkelte tigger. Vi vil ha slutt på virksomheten, sier han.

Opposisjonen er klar på at noe må gjøres, men ikke hva. Høyre er foreløpig ikke klar for et nytt forbud.

– Vi må først være sikre på at det blir treffsikkert, problemstillingene blir det samme som rundt sexkjøpsloven, sier justispolitisk talsmann André Oktay Dahl i partiet.

Tigging i Fredrikstad

I Fredrikstad har østeuropeere, både med og uten musikkintrumenter, i en årrekke tigget penger i sentrumsgatene.

Noen av dem har hatt tilhold hos Ingar Aasen/Art Ranger på Byens Marker.

Les også: Sigøynerne får bli hos «Art Ranger»

Bysbarn har også bedrevet tigging i sentrumsgatene det seneste tiåret, men det har snarere dreid seg om rusmisbrukere. Denne tiggingen har avtatt noe etter at salget av dråpekort og =Fredrikstad ga utsatte grupper en annen inntektskilde enn tigging.

Les også: Kort som gir håp

Les også: Vinningskriminaliteten er den sammen, men tiggingen har gått ned

- Bør endres så fort som mulig

Gruppeleder Bjørnar Laabak (Frp) gir justisminister Storberget sin fulle støtte.

- Tiggingen bør forbys. Det er viktig å verne om muligheten for utsatte grupper å få seg en inntekt gjennom salg av for eksempel dråpekort og =Fredrikstad, men å stå på gaten å be om penger, bør forbys. I Norge finnes allerede et utall av kanaler for å gi midler til de som trenger dem mest, mener han, og legger til at det er flertall i bystyret for å endre politivedtektene i Fredrikstad.

- Dersom departementet godkjenner vårt ønske, vil politivedtektene endres i Fredrikstad, slik at de blir som i bergen. Der må man nå be politiet om tillatelse for å samle inn penger, noe som har gjort problemet med tigging mindre, sier Frps bystyrerepresentant.

Hva mener du? Bør tigging totalforbys i Norge? Si din mening i kommentarfeltet under.

Publisert fredag 21. mai 2010 kl. 12:36.
Sist oppdatert fredag 21. mai 2010 kl. 13:41.

Annonse

Kommentarer (50)

På tide
Det er søør`n mæ på tide !!!!

Varsle upassende kommentar

Lærer med erfaring
Det er på tide tiggerne blir fjernet ja. De sitter rett ved parkeringsautomater, alle hushjørner i gågata osv. Det er blitt en plage i Fredrikstad syns jeg. Gjør som med husløse katter, mater man den ikke går den videre, mater man den blir den værende.

Varsle upassende kommentar

Helt enig
De er faktisk en plage for byen. Når de sitter å tigger og vil ikke ta imot sosialhjelp i norge så vet man at noe er galt. Ikke kan de spille heller....

Varsle upassende kommentar

...
norge er på godt vei til å bli korrupt. hvorfor får ikke disse sosialhjelp istedet for å sitte å tigge i gågata?

Varsle upassende kommentar

Få dem vekk!!
Hva er det for noe tull at de skal kunne få lov til å tigge??? Det er helt utrolig...

Varsle upassende kommentar

Til Petter
Hvorfor skal Norge gi disse sosialhjelp? De er jo ikke norske statsborgere.

Varsle upassende kommentar

Problemet er dem som gir, ikke tiggerene.
Så er vi på'n i gjen, år etter år det samme. Tiggere på gata og ønske om lovendring. Det samme svaret gjelder også i år som andre år, slutt å gi dem penger. Faktum er at så lenge noen vil gi dem penger, så vil problemet vedvare uansett lovverk. Det er urealistisk å tro at politiet skal bli styrket for å patruljere mange ganger i døgnet for å fjerne tiggere. I gi dem fensel en natt eller to løser ikke noe, heller ikke bot (umulig å innkreve noe fra dem). Problemet er dem som gir, ikke tiggerene. Er man redd for at de sulter, kjøp da et rundstykke eller vann. IKKE penger i hånda. -Eller støtt andre møter å gi hjelp på til deres hjemland osv.

Varsle upassende kommentar

Endelig Noe Blir gjort om dette!
Jeg selv er en "utlending", men HAR en juridisk rett til å bo i Norge. Jeg selv har en lav inntekt og har kommet over dårlige tider økonomisk gjennom sykdom og omstendigheter, og alt jeg kan si er 'Endelig Noe Blir gjort om dette!' Jeg er syk lei av å bli bedt for pengene at jeg kan ikke spare idet jeg selv har en lav inntekt, og jeg er spurt av samme person flere ganger på en dag HVER dag! De lover og rettigheter i Norge er opprettet for å forhindre denne tigge på gata i å skje, eller å måtte skje. Når du gir penger til disse tiggerne, eller alkoholikere/ narkomane (Norsk eller ikke) om de skal operere som enkeltpersoner eller "kriminelle gjenger 'du sier det er greit og gi dem tillatelse til å drive og fortsette med disse forbrytelsene i DIN by. Vennligst gi "ekstra" penger til en sak som faktisk hjelper fattige mennesker og avhengige.

Varsle upassende kommentar

Gi dem noe annet??
Hva med å gå bort til dem å slå en skvett brus opp i koppen deres?? Det har jeg alltid hatt lyst til. Bare å si "næmen er du tørst du æ" før du fyller koppen med noe drikkbart? Kanskje varm kaffi hadde varmet??

Varsle upassende kommentar

Slutt å gi dem penger!
Vi legger opp til det selv. Enkelte svake sjeler føler de må gi dem en slant og da blir de selvfølgelig her... Slutt med det! Det inkluderer også de norske tiggerne.

Varsle upassende kommentar

Må bare le.....
når man ser på morgene at de blir sluppet ut av mercedesbusser for å sitte der å tiggde etterpå. Heia Norge.............

Varsle upassende kommentar

Til Santja
He, he! God idè!

Varsle upassende kommentar

Kan hjelpe de som VIL hjelpe seg selv
Jeg kan godt gi hvis jeg ser noen som VIL hjelpe seg selv! Men disse kommer hit for å skaffe lette penger, derfor gir jeg INGENTING! Og oppfordrer andre til IKKE å gi noenting! Hvis de virkelig vil, kan de bo sammen i en billig leilighet (under tak, veldig billig), leve reint, dusje og ha det normal godt - og dele på utgiftene! Men de VIL jo ikke!

Varsle upassende kommentar

Til Fjodor
Klipp og lim fra Wikipedia: "Etter forslag fra Høyre i 2005 ble løsgjengerloven opphevet med virkning fra 1. januar 2006, med unntak av § 11 om betleri (tigging) som ble opphevet med virkning fra 1. juli 2006." Jævla AP, ass! Mitt forslag? Lovlig å tigge, bøter for å gi. Hvis ingen gir, så er det heller ingen som tigger.

Varsle upassende kommentar

SJANSELØST
har flere kvelder vært innom bunnpris etter jobb, og det er ikke småbeløp "folket" veksler inn. i snitt mellom 3 - 5000 kr dagen... Støtt heller byens Skjeve fugler:)

Varsle upassende kommentar

Noe bør skje
Det er på tide. De er meget irriterende spørr du meg. Kommer å gir deg roser og i det du tar de imot så krever de betaling! Det er skammelig at de i det hele tatt får lov til å sitte slik i gatene! De setter ikke akkurat Fredrikstad positivt på kartet, det har vokst altfor mye i det siste. Før var det ingen, nå er de på vært eneste gate hjørnet. Hvorfor anses ikke tigging som noe kriminelt? Enkelte følger jo etter deg å jabler et eller annet på språket sitt. Føler meg nesten truet noen ganger! Og de går ikke bare etter voksne, men også etter barn. Skal det ikke være trygt for barn/ungdom (12-18år) å ferdes noen steder uten en voksen lenger? Noe bør skje!! Og jeg lurer også på en annen ting, hvorfor får de lov til å være her i landet? Men familier blir splittet og sendt hjem igjen selvom de har jobb og alt, men tiggerne, de kommer inn i varmen. Norge i et nøtteskall ;) Men til syvende og sist: DERE SOM ER SÅ DUMME Å GI DISSE MENNESKENE PENGER, SLUTT! Om ikke ta de med dere hjem isteden!

Varsle upassende kommentar

jaja
Knut storberget har da sakt dette fra dag en? Hvordan har dere i det hele tatt troa på det han sier? hvordan skal vi få de vekk når han og partiet hannes kjører politiet til de grader på trynet? Dette er bare ett utsagn for å få stemmer, Handling er noe helt annet når det kommer til de rødgrønne. ganske ironisk at de som slipper de inn i landet og rævsleiker dem til de grader skal også bli kvitt dem... hahaha sorry Storberget men du kan ta den hendelsesrike kjeften din og hoppe i en vulkan. Kanskje det sleipe askefettet ditt stopper asken.

Varsle upassende kommentar

Stemning
Jeg syns det gir litt storby stemning med tiggerær og musikrer i gatene. Døm kunne lært seg å spille litt bedre, gjerne noe Evert Taube. Men det blir vel litt voldsomt for en Rumener. Tror ikke Taube er så populær nede i der. Vel vel, stå på sier nå jeg.

Varsle upassende kommentar

På tide
Helt utrolig at de har fått lov å sitte der så lenge. Jeg pleier å si "Go home" til dem jeg.

Varsle upassende kommentar

Morsomt
Er kanskje litt rart når man ser de med en splitter ny telefon til mange tusen kroner og når hele familien til den som tigger setter seg inn i en splitter ny ford mondeo. Noe som ikke stemmer! få de vekk..

Varsle upassende kommentar

Siden ingen leser lederen i FB:
"Men det er grunn til å minne om at tiggere er medmennesker i nød." Nei, de er ikke i nød. De tiggerne det er snakk om i denne debatten er organisert, opererer i flokk, kjøres til og hentes i byen i bil av samme personer, har ressurser til å karre seg over halve Europa, tar på seg dårligere klær, later som de har fysiske skavanker osv. Dette kvalifiserer ikke til "å være i nød." Det å late som om disse er det i en leder er å spytte på de av våre medmennesker som faktisk trenger hjelp, uansett hudfarge, bakgrunn, nasjonalitet eller rusavhengighet.

Varsle upassende kommentar

skal si..
...det var mange engasjerte folk i varmen her! Jeg grøsser over folk her i byn, virkelig. Her lever vi i kanskje verdens beste land, mht levekår, men er det én ting som får ola dunk folket her i byen til å gå av hengslene, er det tigging, innvandrere og flyktninger. For et hat folk må sitte med, på en fredag som dette. Jammen best å passe seg her i slumberton. Tøffe conrad sier "go home". Sist fb åpnet opp for dette, var forslaget å helle bensin over dem, og tenne på. Såh, det er helg i byen, ola dunk er engasjert!

Varsle upassende kommentar

Dr X...
Så får det være at du synes det er helt greit at folk blir plaget. Det er nemlig ingen tvil om at det er en plage. Jeg vil tro at grunnen til at de tjener tusenvis på en dag er at folk gir av frykt. Det er ikke noe koselig når de er så nærgående. Jeg ser at noen foreslår å gi de mat også. Kan de ikke en gang for alle få med seg at det er penger de vil ha. De bare kaster fra seg maten og blir irritert. Det forstpår jeg veldig godt også. Hadde jeg hatt en geskjeft som ga meg flere tusen i inntekt hver dag så ville jeg ikke blitt plaget med folk som "kastet" tørt brød og boksemat etter meg. Verdens beste land? Hvorfor er det nå snart slutt på at folk tar "gutteturer" til hovedstaden? Livsfarlig!!! Jenter voldtas som aldri før og volden er styggere enn noen gang. Oslo by night (og dag også egentlig) er dominert av gjenger og løse fugler. Rot deg inn i feil gate alene eller med kun et par kamerater så kan det i beste fall være akutten neste. Å anmelde noen vet vi jo er en vits. Hjelper ingen ting! Når skal folket lære? Være snill mot alle uansett hvilken hensikter de har. Tro godt om alle så lenge det motsatte ikke er bevist. Ikke rart det har blitt som det har blitt i dette landet. De fleste sitter foran sofaen og forbanner situasjonen. Likevel så er det svært få som tør å stå fram og ta et standpunkt når det gjelder. Forbud mot tigging er det eneste som hjelper. Det vil alltid være noen som rammes mer enn andre. Så lenge det er blitt en organisert lukrativ geskjeft så er det eneste utvei. Helt greit at en tigger skal tjene 5000 på en dag samtidig som politiet knapt har penger til å ha folk på jobb. Langt mindre til faktisk å etterforske lovbrudd. NEI TIL TIGGING!!

Varsle upassende kommentar

jaha...
Synes du det er ok med folk som "forurenser" bybildet så mye Dr X?? Det er ingenting med hat, så stopp å bruke det evinlige rasismekortet, det virker ikke likevel. Dette er folk som ofte ikke er i direkte nød, men som ofte jobber i organiserte kriminelle bander. Det er heller ikke Norges jobb å redde hele verden. Men du vet vel bedre Dr X ???

Varsle upassende kommentar

Forbud mot...
å gi penger til tiggere hadde kanskje vært no. Har du råd til å gi penger til tiggere, så har du råd til å betale bota også.

Varsle upassende kommentar

herregud..
Mei dem ned, ikke sant. Folk her nyter å ha noen å hate. SKulle tro gjengen her kjenner tiggerne godt, siden alle her ser ut til å ha full oversikt over hva slags folk det er og hva de gjør.

Varsle upassende kommentar

for mange å plagsomt ja.
når du møter tiggere overalt du går er det slit ja.må være bra penger i det,svært lønnsomt. har sett det sjøl etter tigging møtes de¨å kjører avgårde med flotte biler å mottar støtte åsså. skal ikke ta alle over en kam da. men fikk se en gikk inn på sjappe velkledd kom ut i filler. strødde medbrakte sneiper rundt seg å plutselig var vedkommede "sliten" ikke uvanlih med 30o-400 kr halvtimen..sånn!

Varsle upassende kommentar

Tigging og Tiggere.
Hva hjelpere det med lovhjemmel aldri så mye når det skal kjøres saker og anker på avgjørelser og det ene med det andre. Da går det ikke ann og få folk ut av landet da. Gjord dem noe straffbart så skulle dem settes på første fly hjem dit dem kom fra, så fikk det skje hva det ville med dem.

Varsle upassende kommentar

Se dere om
Hvorfor er det så ille at de sitter der da, klarer dere ikke gå rundt dem? En annen ting er alle dere våre nye landsmenn som klager, jeg kjenner mange av dere. Dere stemmer stort sett FRP pga at dere er jo alt her, og vil ikke ha flere her..Skjerp dere alle som bor her i landet,se dere om her i verden. Dere har vunnet i lotto.

Varsle upassende kommentar

Mobben lever i Fredrikstad by
Brorparten av innleggene her er mobbende, diskriminerende og stigmatiserende. Det er utrolig at Fredrikstad Blad kan tillate slikt og at vi som byens innbyggere kan være, tenke og utrrykke oss på denne måten.

Varsle upassende kommentar

Endelig! Dette har vi ventet lenge på!
Det som er sykt er at dem kommer med toget fra Oslo! Der dem sitter i finstasen sin, skifter dem til fillerier og gjemmer de andre klærne sine! Sett flere ganger i parken ved jernbanenstasjonen! De har blitt sett flere ganger på toget og i parken! Blir bare SLAPP! skal bli godt å få dem vekk! Ganske plagsomt å ha dem i hælene når man er ute på en lørdags kveld og hygger seg.

Varsle upassende kommentar

helt enig!!
kom igjen,endelig gjør dere noe med de

Varsle upassende kommentar

Tiggerstaden.
Til ergrelse for mange.

Varsle upassende kommentar

Utlendingen
Det er bullshit at de ikke har penger og at de er fattige! Som noen har sagt før, de tigger fordi de tjener lettjente penger, istedet for å finne jobb og jobbe eller skaffe pengene på en eller annen måte enn tigging. Jeg har sett de flere ganger på utesteder, de spiser bedre mat enn meg til og med! De er IKKE fattige og sulter i hvertfall ikke i hjel! Forstå det folkens, ikke gi dem NOENting

Varsle upassende kommentar

For en by
Har dere problemer?? Patriot får jo stå for sine ikke helt smarte holdninger, men kan jo prøve å tigge 5000 kr pr dag se lv??Blir skremt av mange av dere andre hva er finstasen de kommert i fra Oslo da? Har fulgt med litt og det er ikke mange kronene de får inn. Ikke nok til toget tur retur Oslo så slutt å surr. Skulle nesten ønske noen av dere var født i >>Romania som sigøyner uten mulighet til å skifte stratsborgerskap. Skjønner ikke hva dere på. Tipper dere er de samma som har stemt frem styringa her i byen-----det går jo bra....

Varsle upassende kommentar

Det er for mange klovner og ikke nok sirkus.
Hvis Dr.X= IDI og Øyvind=OTER da Dr.X + Øyvind= IDIOTER og denne ligningen er riktig! Dere er presentert med detaljerte beretninger om disse menneskene og deres aktiviteter... det er alltid noen klovner som dere 2 som er uniformert og bare ønsker litt oppmerksomhet av motstridende sunn fornuft, og uten hensyn til velferden til innbyggerne i denne byen ... eller kanskje du er den samme klovnen bare med forskjellige navn? og er kanskje forbundet med disse kriminelle? Det er for mange klovner og ikke nok sirkus.

Varsle upassende kommentar

Få dem ut av vårt norge!
http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100521/svenskene-utviser-tiggere

Varsle upassende kommentar

Hvis
det er så plagsomt , så er det bare å gå en annen vei eller overse dem helt.For de rumenske tiggerne sitter som regel på det samme hjørnet eller i gågata time etter time.Jeg leser at patrioten og hans medsammensvorne er i gang igjen.De skriker jo vilt når de høre eller ser noe som ikke er helnorskt.Gufs i fra første del av 40 tallet.

Varsle upassende kommentar

espen
så døm sjøl jeg,på syttende mai...ferdigstrikka sigaretter og øl ,og kebab fra Nellys har dem råd til mellom tigginga,...mer en jeg hadde råd til på syttende ihvertfall

Varsle upassende kommentar

Orker ikke mer
Orker ikke mer kopper i trynet, orker ikke å se folk ha halve overkroppen i søpledunken for én krone i pant, orker ikke blir spurt om jeg har veksel mer. Hater tigging! =Fredrikstad og liknende tiltak er KJEMPEBRA!!!!

Varsle upassende kommentar

kjapp løsning til dere som er så lei alt og syntes så synd på dere sjøl
Neste gang du kommer til en av alle de tiggerene som sitter på hvert eneste hjørne i Fredrikstad, og de er oppe med koppen for å få penger så sier du bare: No am bani (uttales "nå am bane")betyr har ikke penger på rumensk. Unner alle en tur til Romania å se hvordan folk flest har det der. For 10 år siden var det polakkene alle drev å skrek etter, for de bare stjal og stjal, til og med dasslokkene på utedassene langs veien. Men ikke noe skriking om de nå nei,. For de reparerer og maler jo nå husa og hyttene deres for en billig penge, ikke sant? Så da er de godtatt. Hva med om noen hadde faktisk prøvd å gi disse folkene en jobb, slik som med polakkene. Er det noe de kan er det å jobbe, her kommer fleste av oss til kort. Sier ikke at tigging er en bra ting, men det er en utvei for mange fra et bokstavlig talt slaveliv i helvete. Og de fleste av de folkene dere ser er det få som er de såkalte "bakmennene" er de som sitter igjen med pengene. Hva med å prøve å gå på de i stede? Politiet har jo ressurser til slikt som jeg har penger i banken, altså ingenting. Vet ikke helt hvor dette tar veien men for enkelt å sitte å håne mange av de som faktisk hadde ligget 6 fot under jorda hvis de ikke hadde klart å komme seg hit. Men er enig at noe må gjøres med all tiggingen ja. Hilsen en som har bodd 5 år i Oslo, 2 år i Romania og 25 år i Fredrikstad. Syntes Fredrikstad suger som by, men det er det helt andre grunner til. Alt er jo dytta ned på brygga jo, ikke en sjel i gågata på kvelden lenger. Kun gutta på Dragen pub`n og tiggere kanskje?

Varsle upassende kommentar

drittsamfun.
Jeg er en eldre man som snart ikke orker å være med på å se at hele landet er snart ødelagt av dumme politikkere .Hvor er moral og folkeskikk idag? samfunnet er snart ødelagt.

Varsle upassende kommentar

organisert tigging
Ta en tur i byen en morgen mellom 8 og 9 så får dere se hvordan de såkalte tiggerne organiserer seg,snakk med de som jobber i sentrum og observerer dette hver dag så får dere høre sannheten. Tiggere som går og snakker i mob.tlf og går inn på Narvesen og kjøper seg flak-lodd er det ikke mye synd på. De som synes synd på dem kan jo be dem med hjem og spandere middag mm. De virkelig fattige menneskene i Fredrikstad ser vi ikke sittende og tigge i byen.

Varsle upassende kommentar

Ikke at jeg har noe poeng, men en liten historie
Jeg våkna etter første russenatt på Øra, enda relativt full, en morra klokka 4. Musikken er endelig slått av. Øra er ingen grusplass, det likner mer på sånn jeg forestiller meg månen. Stedvis grus, stedvis store steiner som vipper dit det passer dem når du trår på dem. Man ser ikke så mye annet enn lys i det fjerne når det er mørkt. Jeg skimter en skikkelse. Minner om Hufsa fra mummidalen. Jeg ser at det er en dame i skaut og skjørt, med to bæreposer fulle av flasker og bokser. Hun kan umulig være stort høyere enn halvannen meter. Så hører jeg en rolig knitring. Jeg ser opp, titter rundt meg, det dukker bare opp flere og flere damer i skjørt. Det er helt stille bortsett fra boksene som klunker stille i hverandre når de blir lagt i posene. Det er kanskje en ti-15 av damene i skjørt. Ikke et lite smil å få engang, enda jeg er full og glad og smiler fra øre til øre. Jeg går og legger meg i min egen bil, da jeg våkner to timer senere for å dra mot skolen er plassen renska for alt som ikke er knust eller flattråkka. Ganske nifs opplevelse, å gå full alene blant alle disse apatiske skikkelsene i månelandskapet, men deilig å vite at sigøynerne hadde gjort 3/4 av ryddejobben for deg når du sto på ryddelista den dagen.

Varsle upassende kommentar

Utrolig mange kvalme usakelige kommentarer!
Leser til min store skuffelse at mange benytter dette problemet til å tråkke på de svake i samfunnet og til å skylde på regjeringen. Noen mener til og med at det står dårlig til med oss her i landet. Det er helt tydelig idiotiske FrP-ere som bruker enhver anledning til å lage sensasjoner og oppvigle til klaging og syting. Denne saken viser jo bare én ting og det er at vi er et søkkrikt land som blir brukt til å sanke smulene fra de rikes bord av lutfattige folk fra andre land. Vi plages, javel, men bruk ikke dette mot oss! Ikke klag på norske seriøse politikere! Det er nemlig de som har gjort oss rike! FrP driver som vanlig med oppvigleri og skal scoore politisk mynt på alt! Jeg tror at regjeringen ordner opp i dette problemet også, slik de har gjort med det aller meste av problemer. FrP har ikke gjort noe som helst på de 40 årene de har eksistert, gudskjelov!!

Varsle upassende kommentar

fjern .....
hva i alle land tilsier at jeg /vi skal gi dem penger , ????? jobb , som andre må GJØRE ,,,,,,, null sympati .....

Varsle upassende kommentar

russ...
du verden så lettskremt du var! Virker ikke som russen i år har vært av det mest pysete slaget! Synd de ikke pella opp glasskåra etter dere, dere som skal overta samfunnet..

Varsle upassende kommentar

sist
Før var det ingen, nå er de på vært eneste gate hjørnet. Hvorfor anses ikke tigging som noe kriminelt? Enkelte følger jo etter deg å jabler et eller annet på språket sitt. Føler meg nesten truet noen ganger! Og de går ikke bare etter voksne, men også etter barn. Skal det ikke være trygt for barn/ungdom (12-18år) å ferdes noen steder uten en voksen lenger? Noe bør skje!! Og jeg lurer også på en annen ting, hvorfor får de lov til å være her i landet? Men familier blir splittet og sendt hjem igjen selvom de har jobb og alt, men tiggerne, de kommer inn i varmen. Norge i et nøtteskall ;) Men til syvende og sist: DERE SOM ER SÅ DUMME Å GI DISSE MENNESKENE PENGER, SLUTT! Om ikke ta de med dere hjem isteden!

Varsle upassende kommentar

jaja
skjønner ikke at folk i det hele tatt gir de penger.. det er virkelig på tide at vi får inn en slik lov !

Varsle upassende kommentar

Få de bort!
Det hadde vært deilig å slippe disse tiggerne. Kan jo ikke legge på parkometeret engang, uten å føle seg ubekvem pga en som står der og glor! Jeg ser ingen grunn til å gi penger til dem. Jeg trenger lønna mi selv, og jobber hardt for den. Hvis de trenger hjelp, har de rett til livsopphold hos nav, akkurat som alle andre. Dessuten tror jeg disse menneskene tjener mer enn hva jeg gjør på en arbeidsdag!

Varsle upassende kommentar

Kommentering tilgjengelig mellom kl. 07:00 og kl. 23:59

Snarveier

Hendelseskart Hendelseskart

Se hvor ulykkene skjer.

Skattelister Skattesøk

Søk i skattelistene.

Bildeserier Bildeserier

Se våre bildeserier.

Quiz Quiz

Test dine kunnskaper i våre lokale quizer!

Dette går du med i høst

Slakter Kurans forslag: Helt høl i hue

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

mittfb - lesernes egne nyheter

2 hannkatter gis bort.2 hannkatter gis bort.

2søte katte brødre,gis bort.

Torunn Hansen

11

Vil du være med på laget vårt?Vil du være med på laget vårt?

Håndball Gresvik IF Jenter 2000

Stineg

1

St.Croix på Villmarks-impulsSt.Croix på Villmarks-impuls

Onsdag 1.september inviterte vi alle klubbens medlemmer på ”Villmarks-impuls” i Torsnes.

St.Croix Innebandyklubb

11

Nyheter på tv/radio

Al Jazeera Int.: 05:30 Inside Story
P1: 05:30 Dagsnytt
CNN: 05:30 Eco Solutions
Sky News: 05:30 Sky World Review & Business Report
P1: 05:45 Værmelding med varsel for fiskebankene

» Gå til TV Guiden

HURRAHURRA

Hipp hurra for verdens beste mamma som fyller år i dag. Jeg vil ønske deg...

geckoline

Jasmin 4 ÅrJasmin 4 År

Jasmin Holmboe fylte 4 år 30.08. Håper du får en fin bursdagsfeiring Lørdag! Hilsen Mamma,...

voodoo

4 år4 år

Hipp hurra for jenta vår Aurora Riis Hansen som fyller år i dag stor bursdags...

run-h6@online.no

1år1år

fyller vår herlige lillebror Ola-Amandus Tvete-Strømnes. Du er en krabat full av iver og fart, nysgjerrig...

itvete

Annonse