Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Togforslag får politisk slakt

Jernbane

(Erik Hagen)
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Forslaget om felles jernbanestasjon med Sarpsborg møter massiv motstand fra sentrale lokalpolitikere.

Forslaget til NHO Østfold om å bygge en lang jernbanelinje langs E6 og plassere en felles stasjon for Nedre Glomma på Greåker, møter i null støtte hos gruppeleder Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Den diskusjonen er vi ferdige med for lenge siden.Synd NHO er så langt ute på viddene , for i denne saken er det bred politisk enighet i hele Østfold om å få dobbeltspor gjennom byene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden,s ier han.
Gruppeleder Bjørnar Laabak (Frp) er helt enig.
– Vi bør få en ny stasjon som ligger så nærme sentrum som mulig. Jo lenger unna man trekker en jernbanestasjon, desto mindre levende vil det bli i sentrum, sier Laabak.
Sven Bendik Hansen fra Bymiljølista ser ingen fordeler med en felles jernbanestasjon med Sarpsborg. Han får støtte av Arild Skau (SV), som tror NHO-forslaget var en glipp.
Gruppeleder Ingrid Willoch (H) peker på at det er mange togpendlere i Østfold.
– Dette forslaget bidrar bare til å kludre til en debatt. Sentrale østfoldpolitikere er enige om å gå for dobbeltspor gjennom byene, og da er det bare tull å begynne å lage nye debatter. Det blir på en måte å begynne på nytt, sier Willoch.
Fredriksstad Blad har i dag gjort flere mislykkede forsøk på å få tak i Erik Sandersen, styreleder i NHO Østfold.

Les også:

Vil ha jernbanestasjon på Greåker

 

 

Publisert torsdag 11. februar 2010 kl. 22:06.
Sist oppdatert torsdag 11. februar 2010 kl. 22:09.

Annonse

Kommentarer (14)

Nå er småkongene i gang.
Nå er småkongene i gang, på hver sin haug. Er det rart denne regionen står stille. Et høyhastighetstog kan ikke stoppe i alle byene i Ytre Østfold. Det viktige er å bli enig om noe. Men må en ny stasjon mellom byene bety at dagens stasjon må legges ned? Mitt forslag er å legge høyhastighetslinja langs E6 med stasjon på Alvim. Deretter har man tre linjer igjennom Østfold: Østre-, Vestre- og Sentral-linje Først har vi Vestre linje med dobbetlspor til Hauge. Det er her Fredrikstad er endestasjon og man stopper kun i Råde før Moss. Så har vi Østre linje med enkeltspor til Sarpsborg igjennom Indre Østfold. Deretter har vi sentral linje, denne stopper i kun på Rygge og i Sarpsborg i Østfold. Dette er ikke en lokallinje, ei heller en regional linje, dette er en internasjonal linje som skal kobles på det europeiske hovednettet for høyhastighetstog. Sentral-linja slår seg sammen med Vestre linje et sted ved Råde. Der er det dobbeltspor til Ski, hvor det igjen blir firedobbelt spor til Oslo. Oslo - Fredrikstad vil under en slik løsningen ta ca 45 minutter.

Varsle upassende kommentar

høyhastighet?
Et høyhastighets tog kan selvsagt ikke stoppe på alle små stasjoner. Det må nok gjøres undersøkelser på hvor fort det går å ta "høyhastighets-tog" til oslo om man skal kjøre fra sentrum til greåker i 10-15 min for å komme til stasjonen.. legge inn 5 minutter slakk i tilfelle kø osv... skal vel godt gjøres om et høyhastighets tog tar inn veldig mye mer enn det. De som bor på greåker sparer selvsagt tid, men det er fortsatt mye høyere innbyggertetthet i sentrum enn på greåker. Summen av tidsforbruk for å komme til stasjonen blir høyere, og hva med alle fra Kråkerøy/Hvaler? Det er den totale reisetiden fra dør til dør som teller når jeg reiser.. Hvis man er så "uheldig" å jobbe et annet sted enn i umiddelbar nærhet av oslo s, går det fremdeles mye raskere å kjøre bil selv enn å ta tog (inklusive reisetid til og fra stasjoner i begge ender) Med bil vet man i tillegg hvor lang tid man bruker.. køtiden er ganske stabil.. det er IKKE togtidene.. Dessuten er det billigere å kjøre om man er to.. Bygg ut veiene først!

Varsle upassende kommentar

Visjonære LOKALpolitikere
Blir alltid like overrasket over hvor visjonære våre LOKALE politikere er. Men det er kanskje sånn at de tror Fredrikstad og Sarpsborg aldri kommer til å vokse sammen. En annen ting som er litt forunderlig er jo at FrP-Laabak (som er veldig i farten med visjonære uttalelser om dagen) er villig til å bruke de "noen hundre millionene" som er merkostnaden ved å gå gjennom både Fredrikstad og Sarpsborg sentrum da. Men .. nærmer seg vel valg vel ...

Varsle upassende kommentar

Det er disse folkene
Det er disse folkene som har stukket kjepper i hjulene på nytt sentralsykhus i Østfold i tiår. I hovedstaden må de le av oss som slåss som gale mot hverandre for å ikke tape en milimeter i relativt styrkeforhold mellom hverandre, enn hvor mye vi taper i absolutte termer. Først må man bli enig om man skal bygge høyhastighetstog i Norge eller ikke. Skal man ikke det, så kan man ha dobbeltspor igjennom alle byene, skal man ha det, så kan man ikke gjøre det. Så enkelt er det, enn hva noen politikere mener er ideellt.

Varsle upassende kommentar

Vestfold knuser Østfold
Vestfold har fått bøtter med togmilliarder de siste årene, fordi de har kjørt knallhardt på å bygge de strekningene som kutter reisetida Oslo-Tønsberg fra halvannen til 1 time. Mens Østfold-politikerne har tviholdt på å ville bygge de strekningene som gir MINST reduksjon i reisetid, nemlig tunnel under Moss og innfart til Fredrikstad med ny stasjon. Når skal Østfold-politikerne innse at vi ikke får togmilliarder fra Oslo før vi velger de strekningene som kutter reisetida mest? Bygg Råde-Skjeberg i rett linje, og vi får en rimelig bane som kutter reisetida til Halden med over en halvtime! Dropp "drømmen" om dyr husriving langs hele dagens svingete trasé!

Varsle upassende kommentar

Kvasidiskusjon
Diskusjonen om høyhastighetstog og den om pendlertog er to forskjellige ting. Hvis dagens linje utvides til dobbeltspor vil man kunne kjøre Oslo-Fredrikstad på under 40 minutter. mer enn fort nok altså. Jeg ser at noen trekker inn sylehus og sciencesenter som argumenter for å legge toget i rett linje. Hvor mange besøkende til disse to stedene tror man vil bruke tog? Høyhastighetstog er bare en utopi om et tog som skal konkurrere med fly mellom byene Oslo, Gøteborg og København, og det kommer ikke til å skje.

Varsle upassende kommentar

Det er mange haldensere her ser jeg ...
... som bare vil kjøre fort forbi ;)

Varsle upassende kommentar

"Sentrale Østfoldpolitikere er enige"
Det er neppe noen kvalitetsindikator. Norge generelt er et topografisk vanskelig land å bygge jernbane i, men Østfold er det ikke. Her går det faktisk an å bygge høyhastighetsbane som kan være transportlèd ut i Europa både for folk og godstransport. Men hele transportområdet holdes dessverre gissel av lokalpolitikere som ikke vil vike en millimeter for overordnede behov, men på død og liv tørrpine alt gjennom sine egne bakgårder for ikke å falle utenfor. Noen burde ta grep, ellers kan vi skrinlegge alle ideer om høyhastighet.

Varsle upassende kommentar

Tenk stort
Østfoldpolitikerne har ikke forstått noen ting. Når man skal bygge høyhastighetsbane mellom Oslo og Gøteborg, er det ikke lokale Østfoldhensyn som burde telle mest. Det er unødvendig med togstopp både i Fredrikstad og Sarpsborg. Man kan jo alikevel ha et lokaltog med høy frekvens mellom Fredrikstad og Sarpsborg med stopp på Greåker. Man kan fortsatt ha visse tog Sarpsborg-Oslo S via Fredrikstad. Se på Frankrike, der går ikke TGV togene innom hver eneste liten by.

Varsle upassende kommentar

Parkering
Jeg bare undres...hvis ALLE pendlere i Sarpsborg og Fredrikstad skal gå av/på en stasjon på Greåker; hvor skal alle de parkere? Ja, for de må jo kjøre bil hjemmefra og til toget. Og vi vet jo hvor "velvillig" kommunene vanligvis er med å bygge store nok parkeringsplasser. Vi vet også at det ikke er gratis. Ikke for å være negativ, jeg bare undres...

Varsle upassende kommentar

Ikke på Greåker
Men på Rolvsøy bør Borg stasjon og kommunikasjonssenter ligge. Direkte linje fra Missingmyr. Lag innfartsåre (vei) av dagens jernbanetrasé på østsiden av Seutelva og fortsett frem til den nye Kråkerøybroa. Missingmyr- Omberg er halve lengden av dagens bane rundt sentrum. Ny bane må lages for høyere hastighet. Da kan den ikke gå gjennom byene. Få vokterne av Jernbanemuseet ut fra besluttende organer! Tenk nytt og vær ikke opphengt i 20 år gamle beslutninger!

Varsle upassende kommentar

Fjern makta fra lokalpolitikerne
Hvis lokalpolitikerne våre hadde blitt bøtelagt for hver gang de åpnet den dumme kjeften sin, så hadde det gitt midler som langt på vei hadde finansiert "hurtig tog" GJENNOM Østfold, og ikke et tog som på død og liv skal, innom hver eneste melkerampe!!

Varsle upassende kommentar

Hurtig tog senere
Foreløpig er planene å bygge dobbeltspor til østfold. Da må stasjonene ligge i sentrum. Før Norge, Danmark OG Sverige(har ingen planer for høyhastighet mot Norge) bestemmer seg for å bygge en helhetlig linje Oslo-Göteborg-Köbenhavn, er det ingen poeng å kaste bort penger på en løsning som ikke er den beste for Østfoldregionen. Det er jo ingen umulighet å bygge "snarveien" gjennom Østfold senere. Dobbeltsporet i byene må på plass uansett høyhastighet eller ikke.

Varsle upassende kommentar

Helt enig!
Det er viktig å skille mellom dobbeltspor og høyhastighet. Høyhastighet ligger årevis inn i fremtiden, og er bare et blindspor som fører til ytterligere forsinkelser i dagens debatt. Dobbeltspor gjennom østfoldbyene og gjenopplivning av østre linje vil skape et sunt kundegrunnlag for årene som kommer. Når tiden for rette spor er inne er det åpenbart at linjalen går fra Halden til Sarpsborg (muligens øst for Skjeberg) og rett videre til Ski. Samlestasjon mellom Sarpsborg - Fredrikstad er ikke aktuelt da spesielt brobygging og infrastruktur for å støtte stasjonen vil være kostbart. Videre kryssing av E6, skinnerflo, bebygde områder og dyrket mark som ikke vil være fordelaktig, enkelt sagt vil en slik linje gå på "tvers" av alt. Fortsett kampen for dobbeltspor, som vil bety hyppigere avganger, og ikke i sidespor...

Varsle upassende kommentar

Kommentering tilgjengelig mellom kl. 07:00 og kl. 23:59

Snarveier

Hendelseskart Hendelseskart

Se hvor ulykkene skjer.

Skattelister Skattesøk

Søk i skattelistene.

Bildeserier Bildeserier

Se våre bildeserier.

Quiz Quiz

Test dine kunnskaper i våre lokale quizer!

Dette går du med i høst

Slakter Kurans forslag: Helt høl i hue

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

mittfb - lesernes egne nyheter

2 hannkatter gis bort.2 hannkatter gis bort.

2søte katte brødre,gis bort.

Torunn Hansen

11

Vil du være med på laget vårt?Vil du være med på laget vårt?

Håndball Gresvik IF Jenter 2000

Stineg

1

St.Croix på Villmarks-impulsSt.Croix på Villmarks-impuls

Onsdag 1.september inviterte vi alle klubbens medlemmer på ”Villmarks-impuls” i Torsnes.

St.Croix Innebandyklubb

11

Nyheter på tv/radio

P2: 06:30 Nyhetsmorgen i P2 og Alltid Nyheter
NRK Alltid nyheter: 06:30 Dagsnytt
P1: 06:30 Dagsnytt
Al Jazeera Int.: 06:30 Riz Khan
TV2 Nyhetskanalen: 06:30 Nyhetsmorgen

» Gå til TV Guiden

HURRAHURRA

Hipp hurra for verdens beste mamma som fyller år i dag. Jeg vil ønske deg...

geckoline

Jasmin 4 ÅrJasmin 4 År

Jasmin Holmboe fylte 4 år 30.08. Håper du får en fin bursdagsfeiring Lørdag! Hilsen Mamma,...

voodoo

4 år4 år

Hipp hurra for jenta vår Aurora Riis Hansen som fyller år i dag stor bursdags...

run-h6@online.no

1år1år

fyller vår herlige lillebror Ola-Amandus Tvete-Strømnes. Du er en krabat full av iver og fart, nysgjerrig...

itvete

Annonse