Reparerer midlertidig Innehaver av Slevikkilen Båtbyggeri, Knut Halvorsen driver en bedrift med åtte ansatte som reparerer båter året rundt. Arkivfoto: Erik hagen

Sprengt båtservice i sommer

Skal du reparere båt og motor etter et uhell denne sommeren? Det kan ta tid, veldig lang tid ifølge både bransjen selv og forsikringsselskapene. To måneders ventetid er ikke uvanlig.
Gunnar Steen Iversen
Publisert 30.06.2008 kl 00:00 Oppdatert 05.02.2010 kl 16:54

Tips en venn på e-post:


Fullt kjør Steinar Paulsen i SP Motor & Marineservice på Manstad er som alle andre, i tidsklemme. Arkivfoto: Gunnar Steen Iversen
Tar tid å reparere Roar Modahl i Glomma Båt har hendene fulle i sommer. Arkivfoto: Gunnar Steen Iversen
På land med skade? Biørn Arnesen i Gjensidige Forsikring konstaterer at det kan ta tid å få båten på vannet igjen. Foto: Jon-Michael Josefsen

Vi har forståelse for at folk vi raskt på vannet igjen etter et havari eller skade. Løsningen da er i noen tilfelle å reparere midlertidig slik at man kan bruke båten i en hektisk ferietid, sier daglig elder på Glomma Båt på Greåker, Tore Chr. Halvorsen.
Vi får ofte store reparasjonsjobber via forsikringsselskap og dette er jobber som både er tidkrevende og som utfordrer oss på kvalitet. Da tar det også tid, sier Halvorsen.
Glomma Båt foretar reparasjoner både på Greåker og ved verkstedet hos Roar Modahl i Skjeberg.

Kapasitetsproblemer

Informasjonssjef Biørn Arnesen i Gjensidige opplyste tidligere denne uken at det økende antall skader er en utfordring også for selskapene.
Vi får beskjed fra våre takstmenn som opplever at verkstedene har kapasitetsproblemer, sier Arnesen.
Det er slik nå, sier takstmann Terje Bøhaugen at ingen må tro at en båtskade fikses på et par dager med mindre det er en bagatell. Dermed kan man risikere å være uten båt resten av sommeren, sier Bøhaugen.
Men da snakker vi vel om store båtskader?
Ja. Bytting av en propell og et ødelagt trimplan er av de mindre sortens skader, men der verkstedene må til med glassfiber og polyester, løper tiden.

Kravene har blitt større

Volvo Pentas største forhandler i distriktet, Ragnar Ringstad AS i Fredrikstad kjenner sesongen på kroppen.
Vi ser effekten av den voldsomme båtimporten de senere år og med Forbrukerkjøpsloven følger også kravene overfor firmaene som selger, sier Rino Olsen, kundeansvarlig for verkstedet.
Denne loven gir kundene rettigheter og hvis ikke feilen blir rettet, så kan båten bli levert tilbake og kjøpet hevet.
De som har kjøpt en båt og hvor det har oppstått motorproblemer, melder selvsagt sine krav, sier Olsen.
Et av Fredrikstads mye brukte verksteder for plast- og trebåtreparasjoner, Slevikkilen Båtbyggeri, Knut Halvorsen bekrefter trenden: Større skader medfører betydelig ventetid, men man gjør mye for å hjelpe folk ut av knipa.
Det innebærer at vi i sommer forsøker vi å hjelpe folk med mindre skader, sier Halvorsen.
Vi har båter her hos oss som grunnstøtte på første turen like etter påske, men som ikke kan repareres før i løpet av vinteren. Skadene er for omfattende.
Steinar Paulsen, innehaver av SP Motor & Marineservice på Manstad opplyser timeplanen er full og ventetiden deretter.
Han har inntrykk av at dette gjelder alle firmaer som har spesialisert seg på motorvedlikehold.