SVINDLERE: De ringer til folk og utgir seg for å være konsulenter fra Microsoft som skal hjelpe deg med dataproblemer. Nå må du være på vakt. (Illustrasjonsfoto: Thor-Erik Claussen)

Slik tømmer de bankkontoen din

Ved å utgi seg for å være konsulenter fra Microsoft, forsøker svindlerne å lure til seg personlig informasjon for å tømme bankkontoen din. - Dette er svindel. Vi ville aldri hatt en slik fremgangsmåte, sier Microsoft Norge.
Thor-Erik Claussen
Publisert 04.04.2012 kl 18:33 Oppdatert 04.04.2012 kl 18:34

Tips en venn på e-post:



Problemet har vært stort over hele landet det siste året, ifølge Microsoft Norge, og etter at Moss Avis i løpet av mottok to tips om lignende tilfeller, er det grunn til å tro at svindlerne prøver seg i Moss og omegn i disse dager. Så vær på vakt og les videre.

Har du opplevd noe lignende?
Send e-post til internett@f-b.no.

– Jeg ble oppringt fra en uregistrert telefon hvor en engelsktalende stemme på gebrokkent norsk oppga å være fra Microsoft International, og at de hadde oppdaget at min datamaskin hadde en meget alvorlig programfeil som kunne rettes umiddelbart hvis jeg koblet opp min PC for veiledning på telefon, forklarer en av våre lesere, som ikke ønsker å stå frem med navn i avisen, og legger til:

– Jeg ba vedkommende ringe tilbake to timer senere, og i mellomtiden ringte jeg til Microsoft Norge som opplyste at dette var et klart forsøk på data/banksvindel.

Les også: Slik forsøker de å svindle bankkunder med falske e-poster

Svindelforsøk

Og Microsoft Norge kjenner igjen fremgangsmåten fra tidligere innrapporterte tilfeller, og legger ikke skjul på at dette er svindelforsøk.

– Vi har fått flere sånne henvendelser i løpet av det siste året og det er sterkt beklagelig. De bruker samme fremgangsmåte hver gang. En som hevder å være fra Microsoft ringer og sier at de undersøker et dataproblem, et virus eller lignende på maskinen som er oppdaget av Microsoft. Vedkommende sier at de kan hjelpe, og henviser deg til en webside hvor svindlerne får full kontroll over din pc. Den falske representanten vil så benytte noe tid på PC-en for å illustrere de påståtte problemene og i prosessen overtaler de deg til å betale en avgift for en tjeneste som skal reparere maskinen. Og da kan du gå i baret, forklarer kommunikasjonsdirektør Christine Korme i Microsoft Norge.

Svindlerne forsøker å lure til seg brukernavn og passord eller kontroll over forbrukernes datamaskiner ved å hevde at maskinen er utsatt for en feil eller sikkerhetsrisiko

Microsoft Norge har sendt ut en egen pressemelding for å advare nordmenn mot å gå i svindelfella.

Forbrukerombudet

27. mars skrev forbrukerombudet om problemet på sine sider og advarer sterkt mot å oppgi informasjon til disse svindlerne.

– Svindlerne forsøker å lure til seg brukernavn og passord eller kontroll over forbrukernes datamaskiner ved å hevde at maskinen er utsatt for en feil eller sikkerhetsrisiko. Dette er bare nok en metode sleipe svindlere bruker for å lure forbrukere, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet til deres hjemmeside.

Nytt tilfelle

Onsdag 4. april ringte Tommy Bøhn til Moss Avis for å advare våre lesere mot disse svindlerne.

– De ringte fire ganger og ga seg ikke. Han påsto at han var fra Microsoft. Han som ringte snakket gebrokkent engelsk og det var folk i bakgrunnen så det skulle høres ut som det var flere på jobb. Jeg jobber i databransjen og begynte å teste ham. Han påsto at alle i Microsoft bare snakket engelsk, men jeg har snakket med flere norsktalende i selskapet mange ganger og skjønte at han var på tynn is. Jeg bare la på, forteller Tommy, som håper at alle andre er like kritiske som han var.

– Microsoft ville aldri hatt en slik fremgangsmåte. Aldri, fastslår han.

Må ha en relasjon

Den påstanden bekrefter kommunikasjonsdirektør Korme i Microsoft.

– Vi ringer kun til kunder vi allerede har en relasjon til. Hvis folk har problemer med pc-ene sine, har vi et supportsenter de kontakter og skal kontakte. Vi ville aldri ringt til folk og opptrådt på denne måten, så hvis man får slike telefoner må man bare legge på. Ikke oppgi sensitiv informasjon, sier hun og legger til:

– Det er sterkt beklagelig at folk blir utsatt for svindel i vårt navn og vi håper at flest mulig blir klar over at det er folk som prøver å lure dem. Vær på vakt og vær kritiske, råder hun.

Flere tips

Flere har sendt inn tips til Moss Avis med historier om forsøk på svindel.

Sidsel skriver: – Jeg opplevde dette to ganger i løpet av tre dager for et par uker siden. Begge gangene var det engelsktalende damer som presenterte seg som representanter fra Microsoft, og sa det var problemer med "støy" fra PC’en min. De skulle absolutt ha meg til å skru på PC'en, men jeg sa det ikke passet fordi jeg var på vei ut.

– Andre gangen var min mann hjemme også, så etter at de hadde presentert seg, ga jeg telefonen til ham. Det ble litt ampert da han ba om at de sendte ham en epost på hva som var galt.

– Vi bare la på. Jeg nevnte dette på facebook, og fikk kjapt en tilbakemelding på at Microsoft hadde advart mot dette på Dinside.no og Dagbladet.no, og fikk linkene.

Noe var galt

Christine Hald følte at noe ikke var helt riktig da hun ble oppringt av en engelsktalende person.

– Senest i går ringte telefonen min. "Hello", sa stemmen. Nummeret i telefondisplayet viste "No info". Jeg la på telefonrøret med en gang. Følte at noe var mystisk.