KJENDIS-SENSUR

KJENDIS-SENSUR: Knut Nærums bokomslag «Busemannen» ble for sterk kost for Facebook, i følge Litterturhusets ledelse i Fredrikstad. (Foto: Magnus Nygren Syversen)

Kjøp bilde

Nærums busemann for sterk kost for Facebook

Litteraturhuset ville betale for Nytt-på-nytt-kjendisen Knut Nærums annonse, men Facebook fjernet den uten å grunngi sensuren.

F-b.no på Facebook og Twitter



FJERNET

FJERNET: Her er bokomslaget som Facebook sensurerte bort. (Foto: Cappelen forlag)

Kjøp bilde
SENSURERT

SENSURERT: – Sensuren på Facebook er gått for langt, mener nestleder ved Litteraturhuset i fredrikstad, Roy Freddy Andersen. (Foto: trond Thorvaldsen)

Kjøp bilde

Gratis-postingen på Facebook lot administratorene være, men illustrasjonen i annonsen som Litteraturhuset ville betale for, stanset de.

– Må ha vært smakspolitiet

– Det må ha vært smakspolitiet som har grepet inn, sier litteraturhuset nestleder.

Han reagerer også på at annonsen ble sensurert uten at administratorene fra Facebook ga noen form for begrunnelse.

– Facebook har stanset annonser fra oss tidligere også, og til nød kan jeg forstå dette, fordi det de har vært knyttet til servering av alkohol på arrangementer vi har kalt «litterære måltider». Men denne gangen er sensuren for oss helt uforståelig, sier Andersen.

Bokkveld med Nærum

Bakgrunnen for nestlederens reaksjon er en ordinær post lagt ut på Facebook onsdag, om at Knut Nærum fra «Nytt på nytt» kommer til Litteraturhuset i Fredrikstad kommende fredag for å snakke om den nye boken han har skrevet.

Dersom arrangementer legges ut som vanlig, ubetalt post på denne måten, når Litteraturhuset ut til bare en liten del av de som har trykket liker på Facebook.

– Vi har 5.500 likere på vår Facebook-profil, og vi ville derfor betale noen hundrelapper, for at budskapet skulle spres til flere, forklarer Andersen.

Han brukte bokens omslag i annonsen han postet – og under tittelen «Busemannen» ses et dødninghode som piller nese.

Dette er en ny bok i satirikeren og humoristen Knut Nærums serie av parodier på andres bøker – denne gangen harselas med blant andre én av Jo Nesbøs suksess-romaner.

Er grunnen at hodeskallen piller seg i nesen?

– Sensuren går for langt

– Å stoppe satire og attpåtil et bokomslag er drøyt. Er grunnen at hodeskallen piller seg i nesen, eller at boken heter «Busemannen», spør litteraturhusets nestleder.

Han mener dette er en prinsippielt viktig debatt, og at konsekvensen av den strenge Facebookpolitikken kan bli at en rekke bøker kan komme til å bli betraktet som støtende.

Da Andersen la ut en ny annonse, med nøyaktig den samme teksten, men med et nytt bilde av forfatteren selv – godtok Facebook den.

– Må ha strenge regler

– Våre administratorer i Dublin vurderer reaksjoner de får fra våre brukere, og dersom de finner innholdet støtende, fjerner de det, sier PR-konsulent hos Facebook Norge, Jan Fredriksson til f-b.no.

– Hvordan kan en annonse fra et seriøst litteraturhus med én av Norges mest kjente forfatteres bokomslag være støtende?

– Jeg kjenner ikke til hvilke vurderinger som er gjort i denne saken, men til både litteraturhuset og Knut Nærum kan jeg si at de ikke må ta dette personlig.

Vil se nærmere på saken

– Litteraturhusets ledelse kaller det sensur?

– Jeg kan forstå at noen regler kan virke bemerkelsesverdige i land som Norge og i nordiske land, men som ikke er bemerkelsesverdige i andre kulturer. Våre retningslinjer kan virke svart-hvite for noen, men vi er et verdenssamfunn og betjener 1,2 milliarder brukere. Derfor vil det alltid være ulike synspunkter på hva vi velger å godkjenne og hva vi ikke ønsker å publisere, sier PR-konsulenten.

– Men hvor generelt skal regler forvaltes før det oppfattes som dumt?

– Det kan jo tenkes at det er gjort en feil i denne saken. Hvis du sender meg en kopi av det aktuelle bokomslaget, skal jeg forsøke å få våre administratorer i Dublin til å gi en nærmere forklaring, sier Fredriksson.

 

Bli tilhenger av Fredriksstad Blad på Facebook: