BÅTFYLL

BÅTFYLL: Thure Andersen må møte i svensk rett for båtfyllekjøring selv om det var hans edru kone Gunilla Malmberg som styrte båten. (Foto: Lena Garnold/ Bohusläningen)

Kjøp bilde

Kona var edru og styrte, mannen blir tiltalt for båtfyll

Kona var edru og kjørte båten. Mannen må møte i svensk rett for båtfyll, fordi han ga henne en beskjed om bord.

F-b.no på Facebook og Twitter



BÅTFYLLAKSJON

BÅTFYLLAKSJON: Ordenssjef Øyvind Nilsen og hans mannskap har i år doblet båtfyllkontrollene i skjærgården. (Jan Erik Skau)

Kjøp bilde

«Båtføreren utførte en oppgave av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs», skriver en svensk politimann i sin anmeldelse i sakens anledning.

«Oppgaven» han utførte var å gi beskjed til kona om å sette båten riktig i revers, idet hun skulle bakke inntil en politibåt på patrulje utenfor Tanumshede i Bohuslän søndag 10. juni.

Ektemannen måtte blåse alkotest, som viste rødt. Nå må han møte i svensk tingrett, tiltalt for fyllekjøring med båten som kona styrte.

Jeg tror ikke folk flest kjenner denne delen av loven

Loven er klar

– Jeg tror ikke folk kjenner til denne delen av loven, sier ektemannen Thure Andersen til avisen Bohusläningen. Han er rammet av et lovverk som sier at du kan bli dømt for fyllekjøring til sjøs selv om du ikke kjører selv.

Slik er det også i Norge. I «Lov om fritids- og småbåter» blir «sjåføren» definert som den som har rådigheten over fritidsbåten.  I dette tilfelle anså svensk politi det slik at det var ektemannen som hadde denne rådigheten, ikke kona.

I norsk lovverk slås det i paragraf 35 fast: «Eieren av en småbåt plikter å forvisse seg om at den som han eller hun lar bruke båten, fyller vilkårene for å føre den. Det samme gjelder for den som har rådigheten over båten på eierens vegne.»

Les også: Nesten fritt frem for fyllekjøring på Koster

 Kan regnes som fører

 – Båteieren eller den som råder over den kan etter loven bli holdt ansvarlig, bekrefter ordenssjef i Fredrikstad, Øyvind Nilsen.

 – For eksempel dersom det kreves kompetansebevis for å føre båten og dette beviset mangler, eller at den som kjører den ikke er skikket til å være båtfører, kanskje i forbindelse med øvelseskjøring.

– Her er lovverket det samme som for øvelseskjøring med bil, forklarer ordenssjefen.

Mye tyder på at båtfolket kjører mindre i fylla

Mindre fyll på sjøen

Myten om båtfolket kan ellers være slått hull på: Mange flere kontroller men få fyllekjørere til sjøs. Det er resultatet etter intensivert jakt i skjærgården i år.

– Mye tyder på at båtfolket kjører mindre i fylla, mener ordenssjefen i Fredrikstad.

Hans menn har vært hyppigere enn noen gang ute med politibåten i Ytre Oslofjord denne sommeren.

– Tallene for 2011 og 2012 er ganske like, men siden politiets aktivitet på dette området har vært prioritert mye høyere, håper vi at en holdningsendring er på gang blant båtfolket. Vi har i alle fall kontrollert dobbelt så mange som i 2011. Dermed kan tallene tyde på en positiv utvikling, sier ordenssjefen.

13 fyllekjørere tatt

Politibåtens patruljer knep sju fyllekjørere til sjøs i sommer mens fire ble tatt på andre måter, til sammen 11. Tidligere i år er to knepet som gir en total på 13 båtfyllekjørere hittil i år.

På samme tid i fjor var antallet 8 mens totalen for hele 2011 var 15 fyllekjørere til sjøs i Østfold, viser statistikken fra politiet.

 

Siste nyheter


Bli tilhenger av Fredriksstad Blad på Facebook: