MER MORO Elisabeth Grøndlund Kristiansen og Frøya Eline Bakker synes at gym er et morsomt fag, og at man skal fokuserer mer på å ha det gøy. (Foto: Lava Hardy)

– Gym skal være gøy!

Skal gymfaget vurderes med eller uten karakter? De fleste sier nei til karakterer, en liten del et rungende ja.
Lava Hardy
Publisert 24.02.2012 kl 08:52 Oppdatert 24.02.2012 kl 09:57

Tips en venn på e-post:


Feil fokus. –Vi burde blitt vurdert for innsatsen vår, ikke ferdighetene, konstaterer Elisabeth og Frøya.
Kan trekke ned. På vitnemålet står gymkarakteren, dette er noe mange elever ser på som negativt.

– Man kan ikke forvente at elever er flinke i alt. De fleste prøver selvfølgelig så hardt de kan, men det er alltid noe man ikke får til. Dersom man skal fortsette med å vurdere gym med karakter syns jeg elevenes innsats burde telle mye mer, mener Elisabeth Grønlund Kristiansen (16), og peker blant på at hvordan man blir vurdert varierer fra lærer til lærer.

Innsats

Gymkarakteren står på vitnemålet, og elever som ikke er spesielt flinke i gym mener at dette trekker ned på karakterene deres.
– Jeg trener mye på fritiden og syns derfor at gym er ganske morsomt. Det er jo bra vi har gym og at vi er aktive i hverdagen, det er mange som ikke trener på fritiden og som virkelig har bruk for gymtimene, sier Elisabeth.

– Likevel tror jeg det hadde vært mye bedre om man bare hadde fokusert på innsatsen og at elevene er i aktivitet, ikke på karaktersettingen, føyer hun til.

– Bra vi får karakter

Frøya Eline Bakker (16) ønsker på sin side gymkarakteren velkommen.
– Jeg synes det er bra vi får karakter, da vet vi omtrent hvor vi står i faget. Jeg har alltid vært glad i gym så jeg ser ikke på karakteren som noe problem, sier hun.

Frøya er imidlertid enig med Elisabeth i at man burde fokusere mer på innsatsen.
– Det er naturligvis viktig det også, jeg ser elever i timene som prøver veldig hardt uten å kanskje få det til perfekt, Disse synes jeg burde få gode karakterer for at de prøver, sier Frøya.

Et avbrekk

Som studiespesialiserende elever er de to timene med gym i uka den eneste tiden de har på skolen med praktisk fag.
– Det burde vært mye mer gym. To timer i uken er nesten ingenting i forhold til alt det andre vi har på skolen. Jeg merker at jeg er mer opplagt etter to timer med gym, enn det jeg er når jeg kommer rett til timen, sier Frøya.

Elisabeth mener at gymmen kan være med på å motivere elevene på skolen.
– Hvis de fleste elever hadde hatt samme mening om at gym er gøy tror jeg at dette hadde vært en ganske stor motivasjon. Det er jo et lite avbrekk fra undervisningen, sier Elisabeth.

For høye forventninger

Kunnskapsløftet sier at elevene skal bli vurdert i deres ferdigheter innenfor ulike aktiviteter. For å kunne klare å få toppkarakter i gym må man være flink i alt.
– De kan ikke forvente at alle elever er flinke i alt. Jeg tror nok det er dette som gjør gym litt skummelt, og kanskje også en medvirkende årsak til at de skulker i faget. Noen er flinke i ballspill, mens andre er flinke i turn og dans. Men det at en elev stiller opp i alle timer og gjør sitt beste, burde telle mye, sier Frøya.

Noen ser mer

Lærerne må forholde seg til kunnskapsløftet når de vurderer elevene, men det er noen som også ser på helheten og det er disse som er elevenes favoritter, skal vi tro jentene rett.

– Det finnes lærere som er menneskelige og som faktisk ser på innsatsen til eleven, forteller de.
– På alle skoler er det selvfølgelig noen som heller velger å bare se ut ifra kunnskapsløftet og det er som regel disse som gir de dårligste karakterene, legger de til.