Knut Sørensen fikk Paul Harris-medalje av Kråkerøy Rotaryklubb

Av

– Det synes som ingen oppgaver er for stor for Knut Sørensen og hans mannskap, skriver Erik Skauen i Min kultur-spalten.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

President Runar Helgsen overrekker Paul Harris medalje til Knut Sørensen

President Runar Helgsen overrekker Paul Harris medalje til Knut Sørensen (Foto: )

DEL

På Kråkerøy Rotaryklubbs sildebord 12. desember 2016, hadde klubben glede av å utdele Rotary`s høye utmerkelse – Paul Haris- til daglig leder ved Fredrikstad Maritime Center på Isegran.

Begrunnelsen for tildelingen:

Fra « bysiden» har man utsikt til sentret som gjennom hele året har fullt opp av alle typer seilfartøy og motorkryssere. Gamle redningsskøyter av f.eks. Collin Archer type, større jakter og frakteskuter. Av alle seilfartøy finnes det noen for reparasjon, vedlikehold eller i opplag for vinterhalvåret. Spesielt må nevnes fullriggeren «Najaden» som er hentet fra Sverige. Den er bygget i 1897 og skal nå totalrenoveres av så vel over som under dekk. En meget stor oppgave, men det synes som ingen oppgaver er for stor for Knut og hans mannskap.

Pris

  • Paul Harris Fellow er en utmerkelse eller æresbevisning som er opprettet av Rotary International.
  • I  de fleste land hvor Rotary International har sin utbredelse utdeles æresbevisningen fra klubber og av og til distrikter for å hedre en rotarianer eller ikke-rotarianer for sitt virke i Rotary, eller for sitt samfunnsgagnlige arbeid. Paul Harris Fellow (PHF) kan bare gies til enkeltpersoner, ikke organisasjoner eller bedrifter. Det er den lokale Rotaryklubb som sender en begrunnet søknad til Rotary International samtidig som klubben må gi en økonomisk støtte til Rotarys arbeide.

Slepebåten «FIX», eiet av Sheeles rederi i Fredrikstad, har med sin krigshistorie fått sin heders plass ved det maritime senter. Den er en av de mange slepebåtene i distriktet som samlede dro over til Sverige i sluttfasen av siste verdenskrig. Så vidt vi har forstått er båten allerede restaurert, fått sine nye strøk av maling, rederimerket frisket opp og ligger trygt fortøyd som nabo til «Najaden» og venter på oppdrag. Dette er historie.

En annen historisk severdighet er fartøyet «Jelsa». En kravell bygget jakt som man trodde var bygget i Ryfylke på 1840 tallet, men som senere «åringsanalyse» av bunnstokken kan være bygget atskillig tidligere. Det antas 1765–1766 og som med det kan være verdens eldste jakt bygget i ek og furu. Restaureringsarbeidet er i full gang og det er svært interessent og følge med det pågående flotte arbeidet som i seg selv er et besøk verd. Om fem til ti år flyter kanskje «Jelsa» på sin egen kjøl og vil da bli nok et bevis på at med kunnskap, erfaring og tålmodighet vil man lykkes.

Han er i tillegg engasjert i båtbyggerlinjen videregående skole.

Denne saken er skrevet på «min kultur». Legg inn din egen artikkel enkelt her – så vil den bli vurdert publisert på nett og i papiravisen.

Artikkeltags