ANMELDT Danserne i Carte Blanche fremførte på Akademi for Scenekunst lørdag kveld et glimrende stykke samtidsdans der også elementer fra performance, gjøgleri og akrobatikk stod sentralt. Koreograf Rui Horta fikk stor oppmerksomhet for denne forestillingen på 90-tallet. (Foto: Erik Berg)

Sensuell dans på klinkekuler

Kristine Andreassen
Publisert 12.02.2012 kl 00:08 Oppdatert 12.02.2012 kl 00:19

Tips en venn på e-post:


Dans

  • «Object Constant»
  • Av: Rui Horta
  • Med: Carte Blanche
  • Sted: Akademi for Scenekunst, 120 tilskuere

Fredrikstad har vært så heldig å få besøk av et av landets beste dansekompanier. Carte Blanche fra Bergen regnes som en av de fremste på samtidsdans i Norge og det er ikke ofte Østfold og Fredrikstad får anledning til å overvære denne type scenekunst. Godtvar det da at Østfold Kulturproduksjoner med James Moore i spissen kunne tilby dem den nye Black Boxen på Akademi for Scenekunst på Værste, da alle andre scener i byen viser seg å være for små for denne typen oppsetning.

Her fikk forestillingen «Object Constant» utfolde seg med all sin lys-scenografi samt sju dyktige dansere. Synd var det da at det ikke var plass til flere enn 120 publikummere. De som var til stede fikk derimot oppleve en gripende, utfordrende og ikke minst imponerende danseforestilling som garantert vil sette spor etter seg.

Det er fristende å kalle «Object Constant» for et stykke performancekunst. Dette fordi bruken av ulike virkemidler står sentralt. Ulikt en ren danseforestilling snakkes det svært mye, både skuespillerne seg imellom og til oss i salen. Allerede når vi kommer inn sitter Ole Martin Meland på en slags badevaktstol hevet over publikum og filosoferer høyt over livet. Han fungerer som en kommentator gjennom hele forestillingen, trekker seg ut av dansen og setter ting i perspektiv for oss, eller leser tankene våres. Det kan være provoserende og det bryter opp det som ellers er en ren visuell nytelse av en danseoppsetning.

Danserne selv trer også inn og ut av ulike roller. Noen ganger virker det som de er seg selv og viser oss de intriger som foregår mellom dem på bakrommet. Så skiftes lyssettingen og nye scenebilder overtar scenen. Intim dans mellom mann og kvinne. Nakenhet, frustrasjon, sjalusi, vennskap. Det er mange mellommenneskelige forhold som illustreres, hele tiden med fritt spillerom til åpen tolkning for publikum. Det er til tider så dramatisk at en kan sense selve nerven mellom dansernes muskler. Hver bevegelse gjennomføres med stor presisjon og innlevelse. Koreografien er plettfri, samspillet nøyaktig, Scenografien enkel men funkjsjonell og kreativ. Musikken er variert og underbygger hver danse-sekvens med stemningsskapende toner.

Men noen ting er konstante, som tennisballer, bowlingballer og klinkekuler. De bryter opp det ellers så flytende og dynamiske uttrykket, som den harde brutale virkelighet vi også må forholde seg til.

På forsiden nå


...

Forventer store endringer på Cuba

Cuba-kjenner Olav Kjeldsen glad for at isfronten til USA er i ferd med å smelte.