Dressmann: – Det ryker noen dresser, sier kunstneren Sverre Bjertnes – han foretrekker å jobbe frem kunsten i dress. Martin Schreiner (til venstre) og Niklas Mintorovitch er med å skape fabeldyrene som skal stilles ut i Stenersen-museet. Bak: Malerier til utsmykning i NSBs nye hovedkontor i Oslo. ALLE FOTO: JOHNNY LEO JOHANSEN

Millionene hagler når Sverre Bjertnes skaper kunst

Allerede før separatutstillingen åpnet i New York hadde Sverre Bjertnes solgt for 1,8 millioner. Nå frigjør han seg fra seg selv, på Øra.
Wenche Marie Jacobsen
Publisert 17.08.2013 kl 08:00 Oppdatert 17.08.2013 kl 08:46

Tips en venn på e-post:


Platecover: Sverre Bjertnes har malt coveret til kjæresten Hanna-Maria Grønneberg og Magnus Grønnebergs felles plate.
Fusjon: På skulpturenes sokler skal Sverre Bjertnes henge arbeider av andre kunstnere, blant annet et Munch-trykk, et foto av lokale Ben Allal og tegninger laget av kjærestens bestefar, Knut Johnsen.

SVERRE BJERTNES

  • Født i Trondheim i 1976
  • Elev av Odd Nerdrum
  • Stilte ut hos Blomquist allerede som 15-åring
  • Utdannet ved Statens Kunstakademi.
  • Kjøpes av kunstinvestorer
  • Et Bjertnes-maleri som ble solgt for 90.000 kroner hos Blomquist kunsthandel i 2005 ble sju år senere solgt for hele 400.000 kroner.

Kilder: Wikipedia, Kapital


Til tross for at 37-åringen tjener millioner på kunsten sin, består kostholdet i atelieret på Hydrogenfabrikken av butikkstekt brød og svette gulostskiver langtidsparkert på en trekrakk – nå i ferd med å bli avskiltet som næring av assistentene Martin Schreiner og Niklas Mintorovitch.

Fabel-trio

Men de er ikke bare ansatt som ryddegutter hos Sverre Bjertnes. Kunstneren har invitert dem til å være medskapere i flere tegninger som skal stilles ut i Stenersen-museet i Oslo, Bjertnes' hittil største separatutstilling i Norge.

Schreiner og Mintorovitch har skapende bakgrunn fra graffitimiljøet i Fredrikstad, som ifølge kunstneren har utviklet et helt særegent uttrykk. Når de skaper kunst sammen med Sverre Bjertnes på Øra, smelter uttrykksformene sammen.

De fleste kunstnere er litt beskyttende for egne ideer, men det skjer så mye mer spennende ting når man åpner opp litt

– Vi tegner oppå hverandre, og til slutt er det ikke godt å si hvor den enes bidrag slutter og den andres starter, forklarer Niklas Mintorovitch.

Utsolgt

– De fleste kunstnere er litt beskyttende for egne ideer, men det skjer så mye mer spennende ting når man åpner opp litt. Det dreier seg om å problematisere eierskap, forklarer Sverre Bjertnes, nylig ankommet og avlevert i atelieret av kjæresten – sangeren og skuespilleren Hanna-Maria Grønneberg.

Det er hun som har «lokket» den New York-baserte kunstneren til å sommerjobbe i Fredrikstad, mens hun har spilt teater.

Grønneberg var modell på flere av maleriene som Sverre Bjertnes stilte ut på anerkjente White Columns i New York i våres. Samtlige arbeider ble solgt, og flere amerikanske samlere sikret seg bilder.

Ros i New York

Kunstinvestorer slikker seg om munnen når de hører navnet Sverre Bjertnes. Bladet Kapital har for andre gang utnevnt den tidligere Nerdrum-eleven til en av sju unge, norske kunstnere det lønner seg å shoppe når formuer skal dyrkes. Og i vinter utropte selveste New York Times Sverre Bjertnes som en av de beste utstillerne under The Armoury Show, verdens viktigste kunstmesse.

Når kunstneren er i New York, jobber han i et 1.200 kvadratmeters stort studio som han deler med den internasjonalt kjente, norske kunstneren Bjarne Melgaard.

Saboterer

Bjertnes forteller at han tidligere kunne planlegge et kunstverk seks måneder i forveien. Da ble kunsten også slik han hadde tenkt et halvt år tidligere.

Det gjorde litt vondt der og da, men jeg lærte å ta knekken på det som føltes best

– Bjarne Melgaard lærte meg å sabotere meg selv for å komme ut av det konforme. Han klasket av og til en stor malingsklatt over kunst jeg hadde laget.

Vi skutter oss, men trønderen smiler smått under barten.

– Det gjorde litt vondt der og da, men jeg lærte å ta knekken på det som føltes best. Det har ført til at jeg har utviklet et mer umiddelbart uttrykk, og det er deilig!

Øst-vest

Han fortsetter frigjøringsprosjektet i Fredrikstad. – Etter at jeg traff Hanna-Maria har jeg fått et mer naturlig forhold til arbeidet mitt. Hvis jeg hadde en dårlig dag i atelieret tidligere, følte jeg meg elendig. Nå kan jeg ha en dårlig dag i atelieret, men fortsatt ha det bra. Jeg styres ikke lenger av frykten jeg hadde før, forteller kunstneren.

Atelieret på Øra befolkes av flere stramme treskulpturer av ham selv. De er hugget ut av treskjærere på Sri Lanka etter Sverre Bjertnes' skisser.

Når de ferdighugde skulpturene kommer tilbake, tilfører han noe nytt. På en av skulpturene har han malt et portrett. På en annen har han kuttet ansiktstrekkene rett av.

– Ideen er å forene den asiatiske tradisjonen innen skulpturkunst med den vestlige.

Rik av tilfeldigheter

Samarbeidet oppsto gjennom en tilfeldighet.

Da Bjertnes tidligere hadde atelier i Oslo, sirklet en kontaktsøkende mann fra Sri Lanka rundt bygningen.

Kunstneren inviterte mannen på lunsj og fikk høre om treskjærertradisjonene i hjemlandet hans.

Slik oppsto samarbeidet om skulpturene.

Møtet med den ene assistenten, Martin Schreiner, var også tilfeldig. Han satt og tegnet i kunstbutikken Kloden i Hydrogenfabrikken, og Sverre Bjertnes var tilfeldigvis innom og fikk se streken hans.

– Det gjelder å være våken for tilfeldighetene. De gjør at livet blir veldig rikt! konstaterer suksesskunstneren.

60 skulpturer vil få plass i Stenersen-museets kjeller når separatutstillingen åpner 26. januar.

Bildene, som assistentene har vært med å skape, vil få plass i etasjen over.

LES OGSÅ: En av Norges fremste kunstnere